مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده

۱۲ دی ۱۴۰۲

برای مفهوم مالیات تعاریف متعددی از دیدگاه‌های گوناگون ارائه شده‌ است. می‌توان در یک تعریف عام، مالیات را هزینه‌ای دانست که افراد جامعه آن را به منظور تامین هزینه‌های عمومی به دولت پرداخت می‌کنند. مالیات و انواع آن در ایران به دو دسته کلی مالیات‌های مستقیم و مالیات‌های غیرمستقیم تقسیم شده‌ است که هر کدام از این دو دسته زیرمجموعه‌های خود را دارند.

مالیات‌های مستقیم از صاحب درآمد یا دارایی اخذ می‌شود و به دو بخش مالیات بر دارایی و مالیات بر درآمد تقسیم‌بندی می‌شود. مالیات بر درآمد در واقع آن است که مودیان برای فعالیت‌های سالیانه بابت هر نوع درآمد، پس از کسر معافیت‌ها مبلغی به عنوان مالیات پرداخت می‌نمایند. مالیات بر دارایی مانند مالیات بر ارث، حق تمبر و … بر دارایی‌های یک فرد اعمال می‌شود.

مالیات‌های غیرمستقیم را می‌توان به دو بخش حقوق و عوارض گمرکی (مالیات بر صادرات و واردات) و مالیات بر ارزش افزوده تقسیم‌بندی کرد. مالیات بر ارزش افزوده مهم‌ترین منبع مالیات غیر مستقیم است که از معاملات کالاها و خدمات دریافت می‌شود و مصرف‌کننده نهایی باید این مالیات را به میزان درصدی از قیمت فروش کالا یا خدمت به هنگام پرداخت قیمت نهایی آن‌ها به فروشنده بپردازد. قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده ایران در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی ایران رسید. نرخ مالیات و عوارض ارزش ‌افزوده در حال حاضر برای تمامی مشاغل ۹ درصد است.

 

 

 

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من