ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان
ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان

۳۱ مرداد ۱۴۰۳

قرارداد پیمانکاری چیست؟

قرارداد پیمانکاری انواع مختلفی دارد و طیف وسیعی از موقعیت­‌های کاری را در‌‌برمی‌گیرد. از قرارداد پیمانکاری برای برون‌سپاری کارها استفاده می‌شود.‌ قراردادهای ساخت‌و‌‌ساز، تولید و تهیه و تدارک کالا، حمل‌ونقل و غیره از انواع قرارداد‌هایی هستند که به شکل پیمانکاری تنظیم می‌شوند اما محدود به این موارد نیست. هرگاه کارفرما بخواهد کاری را به دیگری سپرده و دیگری کار را به هزینه خودش پیش ببرد و در مواعد زمانی مقرر مقدار پول مشخصی را در ازای فعالیت و هزینه‌هایی که متحمل شده دریافت‌ کند، از قرارداد پیمانکاری استفاده می‌شود.

هر قرارداد، شرایط عمومی و شرایط اختصاصی دارد. شرایط عمومی هر قرارداد پیمانکاری در واقع عبارت است از تعهدات طبیعی غیرقابل‌تغییر و عام حاکم بر قرارداد که به طرفین قرارداد تحمیل می‌شود و حقوق و تکالیف طرفین را مشخص می‌کند و جنبه عمومی دارد و باید در تمامی قرارداد‌های پیمانکاری رعایت شوند و نمی‌توان بر خلاف آن توافق‌ کرد.

با توجه به پیچیدگی قراردادهای پیمانکاری بزرگ، پیش‌بینی تمام شرایط و حالت‌های احتمالی که ممکن‌ است رخ بدهد، برای طرفین مشکل‌ است؛ به همین دلیل در موافقت‌نامه پیمان شرایط ذکر شده است. شرایط اختصاصی پیمان، شرایطی است که طرفین با توافق یکدیگر در قرارداد در نظر می‌گیرند که مطابق ماده ۴ موافقتنامه شرایط عمومی پیمان موارد درج شده در شرایط خصوصی هیچ‌گاه نمی‌تواند مواد شرایط عمومی را نقض کند. در قرارداد پیمانکاری مانند سایر قراردادها باید طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت، تعهدات طرفین قرارداد و ضمانت اجرا مشخص باشد. تعیین حدود عملیات و پروژه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های این قرارداد است که معمولاً در فایل پیوست قرارداد دقیقاً تعیین می‌شود که امری فنی است و شخصی که دانش فنی دارد باید آن را تعیین کند. ضمن آن ممکن است جدول زمان‌بندی اجرا هم ذکر شود.

 

سامانه مودیان و شرکت‌های پیمانکاری

فعالیت‌های خاص شرکت‌های پیمانکاری باعث ایجاد یک راهکار ویژه در سامانه مودیان مالیاتی برای ثبت قراردادهای پیمانکاری شده‌ است.

در این بخش، نکات کلیدی در خصوص نحوه ثبت قراردادهای پیمانکاری در سامانه مودیان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آشنایی با این نکات اساسی به پیمانکاران این امکان را می‌دهد تا به دقت و با پایبندی به قوانین مالیاتی، اطلاعات مالی مرتبط با قراردادهای پیمانکاری خود را در سامانه مودیان ثبت نمایند.

در اینجا، نحوه استفاده از الگوهای صورتحساب الکترونیکی برای قراردادهای پیمانکاری مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول، با داشتن‌ ۷‌ الگوی متفاوت، شامل الگوهای خاصی برای شرکت‌های پیمانکاری می‌شوند.

علاوه بر الگوی عمومی فروش که برای بسیاری از کسب‌و‌کارهای B2B مناسب است، برخی از شرکت‌ها نیازمند الگوهای ویژه‌تری هستند تا بهترین استفاده را از این سامانه کسب نمایند.

یکی از الگوهای مهم صورتحساب الکترونیکی نوع اول به قراردادهای پیمانکاری اختصاص دارد.

یکی از چالش‌های اصلی این سامانه برای شرکت‌های پیمانکاری، این است که این شرکت‌ها عمدتاً خدمات ارائه می‌دهند و از این رو نمی‌دانند چطور در بخش شناسه کالا عمل کنند.

برای حل این چالش، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات باید به جای شناسه کالا، ”شناسه خدمات“ خود را در صورتحساب الکترونیکی درج کنند.

این اقدام به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با دقت و به‌صورت دقیق‌تر اطلاعات مربوط به خدمات ارائه‌شده خود را ثبت و در پروسه مالی بهبود ایجاد نمایند.

 

نحوه ثبت قرارداد پیمانکاری در سامانه مودیان

صورتحساب‌های الکترونیکی نوع اول دارای ۷ الگوی مختلف برای کسب‌و‌کارهای ویژه هستند. یکی از این الگوهای خاص نیز مربوط به صورتحساب الکترونیکی قراردادهای پیمانکاری است.

زمانی که می‌خواهید صورتحساب خود را با الگوی پیمانکاری در سامانه مودیان ثبت کنید، باید شناسه یکتای ۱۲رقمی قرارداد را نیز وارد نمایید. این شناسه ۱۲رقمی حتماً باید در الگوی پیمانکاری درج شود.

بنابراین هرگاه قرارداد پیمانکاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای کارپوشه مالیاتی می‌بندید، باید حتماً این شناسه ۱۲رقمی را دریافت‌ نمایید.

در ادامه به صورت مرحله‌به‌مرحله و کامل، نحوه ثبت قرارداد در سامانه مودیان را به شما آموزش می‌دهیم.

 

آموزش مراحل ثبت قرارداد در سامانه مودیان

برای ثبت قرارداد در سامانه مودیان مطابق دستور زیر عمل‌ نمایید.

  • ابتدا وارد https://my.tax.gov.ir شده و دربخش کارپوشه، مدیریت قراردادها، قرارداد پیمانکاری را انتخاب نمایید.

 

  • در صفحه باز‌شده با انتخاب گزینه ”ثبت قرارداد جدید“، تمامی اطلاعات خواسته‌شده در مورد قرارداد را مرحله‌به‌مرحله تکمیل کنید:

 

  • در این قسمت باید شماره اقتصادی طرف قرارداد را وارد نمایید. سپس نام طرف قرارداد نمایش داده می‌شود و در صورت تایید، کار ادامه می‌یابد.

 

  •  در ادامه نوع قرارداد را تعیین نمایید.

 

  • پس از درج تاریخ قرارداد، برای جلوگیری از ثبت قرارداد تکراری، می‌توان قراردادهای موجود در تاریخ وارد‌شده را نیز مشاهده‌ نمود.

 

  • پس از تکمیل اطلاعات قرارداد و انتخاب گزینه تایید اطلاعات، کلیه اطلاعات واردشده را کنترل و سپس گزینه ثبت‌ نهایی را انتخاب کنید.

 

  • در صورت تایید نهایی، شماره ۱۲رقمی قرارداد (شناسه یکتای حافظه مالیاتی قرارداد) اختصاص می‌یابد.

 

دو نکته مهم در مورد دریافت شناسه یکتای قرارداد پیمانکاری:

  • در صورتحساب نوع اول، ثبت «شناسه یکتای ثبت قرارداد فروشنده» برای الگوی پیمانکاری اجباری می ‏باشد.
  • برای استفاده از شماره قرارداد و ثبت شناسه یکتای مالیاتی، پس از ثبت قرارداد پیمانکاری، تایید کارفرما الزامی است.
  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من