دریافت شناسه کالا جدید (اختصاصی) دریافت شناسه کالا جدید (اختصاصی)
دریافت شناسه کالا جدید (اختصاصی)

۱۸ شهریور ۱۴۰۳

چه کسانی باید شناسه اختصاصی کالا/خدمت را دریافت کنند؟

فعالین اقتصادی که از نظر سازمان مالیاتی واجد شرایط به عنوان تولید‌کننده یا وارد‌کننده هستند یا به هر نوعی فروشنده‌ی کالا یا خدمت محسوب می‌شوند، لازم ‌است که از طریق روش‌هایی که در توضیحات قبلی به آن اشاره شد، شناسه کالا دریافت‌کنند. لازم به ذکر ‌است که در صورتی که فعالین اختصاصی واجد صلاحیت به عنوان تولید‌کننده یا وارد‌کننده نباشند باید به نفر قبلی زنجیره اقتصادی که از او کالا یا خدمات را دریافت‌ کرده‌اند مراجعه کنند و شناسه اختصاصی کالا را دریافت‌ کنند. همه مودیان مالیاتی باید برای اخذ شناسه اختصاصی کالا و خدمات اقدامات لازم را انجام ‌دهند ولی اگر به هر دلیلی موفق به دریافت شناسه اختصاصی برای کالا و خدمات نشدند می‌توانند از شناسه عمومی کالا سامانه مودیان استفاده‌ کنند.

شناسه کالا می‌تواند شناسه داخلی باشد که به وسیله سامانه شناسه کالا به آن کالای مربوطه اختصاص داده ‌شده ‌است یا شناسه معتبر بین‌المللی مانند شناسه GTIN باشد که با توجه به ضرورت درج شناسه کالا و خدمات در صورتحساب، ما می‌توانیم با استفاده از شناسه‌‌های ایرانکد و GTIN، برای استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا و خدمت عمومی و اختصاصی از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی به آدرس‌ portal.gs1-ir.org/home/services  اقدام‌کنیم.

در خصوص استعلام شناسه‌های کالا/خدمت جدید، باید بدانیم که پس از طی‌کردن فرآیند نرخ‌گذاری از طرف سازمان، در سامانهstuffid.tax.gov.ir  قابل مشاهده ‌هستند، اما اینکه این نرخ‌گذاری چقدر زمان‌بر هست اصلا مشخص نیست و در صورتی که شناسه کالا یا خدمت مورد نظر ما در سامانه موجود ‌نبود، همچنان می‌توانیم از شناسه‌های عمومی کالا/خدمت استفاده‌کنیم.

در جدول زیر به سه رقم اول شناسه عمومی و خصوصی کالا/خدمت اشاره شده ‌است .

 

نحوه دریافت شناسه کالا جدید (اختصاصی)

سامانه جامع تجارت سامانه‌ای است برای مدیریت تجارت‌های داخلی و خارجی و همچنین ارتباط بین بازرگانان یا تجار با سازمان‌های مختلف است.

وارد سامانه جامع تجارتwww.ntsw.ir  می‌شوید. اگرقبلا ثبت نام انجام نداده‌اید، ثبت‌نام نموده و نام‌کاربری و کلمه عبورتان را وارد نمایید.

 

 

در بالای صفحه باز شده سمت چپ، نقش جاری را مشخص نمایید . (تجار و تولید کنندگان )

 

 

بعد از مشخص‌ شدن نقش، صفحه زیر برای شما باز می‌شود. سمت راست صفحه روی “عملیات شناسه کالا” کلیک نمایید و برای ثبت کالای جدید روی گزینه “ثبت کالای جدید” کلیک نمایید.

 

در این قسمت ۵ مرحله را باید انجام دهید.

  1. انتخاب سرفصل
  2.  کدهای بین‌المللی
  3.  فیلدهای اجباری
  4. فیلدهای اختیاری
  5. پیوست

شما می‌توانید کالای مورد نظرتان را بر اساس کد و نام سرفصل،کد و شرح تعرفه، کد و شرح ISIC، نام‌های متناظر سرفصل جستجو نمایید.

 

 

زمانی که شما تولید‌کننده کالا هستید باید شناسه اختصاصی دریافت نمایید و تا زمانی که شناسه کالا برایتان فعال شود می‌توانید از شناسه عمومی کالا در www.stuffid.ir استفاده نمایید.

در اینجا ما لوازم خانگی را انتخاب ‌نموده‌ایم.

 

 

و در لیست سرفصل‌ها (پاییین صفحه) گزینه “کولر گازی لوازم حرارتی و برودتی” را انتخاب نمودیم.

 

در این بخش قسمت “شناسه‌های کالا ” شناسه جهانی قلم کالا (GTIN) را مشاهده می‌نمایید که همان شناسه بین المللی ۱۳ رقمی می‌باشد که اگر شناسه بین المللی برای کالا موجود باشد، در این قسمت وارد می‌نمایید؛ در غیر اینصورت فاقد شناسه را انتخاب کنید.

 

در قسمت تناظرات بین‌المللی سه بخش وجود دارد :

کد HS  : کد جهانی می باشد

کد ISIC : کد داخلی می باشد.

کد CPC : حائزاهمیت نیست.

روی “گام بعدی” کلیک نمایید.

 

دقت داشته باشید در این قسمت در هر مرحله‌ای که باشید می‌توانید دکمه “ذخیره” را بزنید و مجدد از همین مرحله کار را ادامه دهید، باید به قسمت “عملیات شناسه کالا” رفته و روی گزینه “درخواست‌های در گردش” کلیک نمایید تا از مرحله‌ای که ذخیره کرده‌بودید ادامه‌دهید.

 

در این بخش روی دکمه “ثبت/ویرایش” که در انتهای تمامی ردیف‌ها نمایش داده‌شده‌ است کلیک نموده و اطلاعات خواسته‌شده درهرکدام از فیلدها را پر‌نمایید .

 

به طور مثال فیلد نوع در تصویر زیر نمایش داده‌ شده‌است.

 

 

بعد از اتمام تمامی فیلدها روی گزینه “گام بعدی” کلیک نمایید. در این قسمت می‌توانید با کلیک بر روی “افزودن فایل” عکس محصول خود را اضافه نمایید.

و در نهایت با کلیک بر روی گزینه “ثبت و ارسال” منتظر صدور شناسه کالای خود باشید.

برای اینکه بتوانید بفهمید که کالای شما در چه مرحله‌ای هست در بخش “عملیات شناسه کالا” روی “جستجوی‌ کالا” کلیک‌ نمایید.

و همچنین کالاهای ثبت شده را می‌توانید در “فهرست کالاهای تولیدی” مشاهده نمایید.

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من