صورت‌حساب الکترونیکی و انواع آن صورت‌حساب الکترونیکی و انواع آن
صورت‌حساب الکترونیکی و انواع آن

۱۳ دی ۱۴۰۲

تعریف صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیک، صورتحسابی است که دارای شناسه یکتای مالیاتی می‌باشد و اطلاعات درون آن در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره می‌شود. (برای تعریف شناسه یکتای مالیاتی به سند قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مراجعه شود). اگر از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده می‌شود، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است.

انواع صورتحساب الکترونیکی

به طور کلی سه نوع صورتحساب الکترونیک وجود دارد:

  1. صورتحساب الکترونیکی نوع اول، صورتحسابی است با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار، کالا /خدمت فروش رفته.
  2. صورتحساب الکترونیکی نوع دوم، صورتحسابی است با اطلاعات کامل فروشنده، اطلاعات کامل کالا/خدمت و بدون اطلاعات خریدار.
  3. صورتحساب الکترونیکی نوع سوم، رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور، به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته شده است.

تفاوت صورتحساب نوع اول با صورتحساب نوع دوم

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که تفاوت صورتحساب نوع اول با صورتحساب نوع دوم چیست؟

در پاسخ به این سوال باید این نکته را بیان کرد که تفاوت صورتحساب الکترونیکی نوع اول و دوم در ضرورت درج اطلاعات خریدار است. در معاملات فعالان اقتصادی با یکدیگر درج اطلاعات کامل خریدار الزامی است؛ بنابراین صورتحساب الکترونیکی باید از نوع اول صادر شود. درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم (فروش به مصرف کننده نهایی) درج اطلاعات خریدار در صورتحساب الکترونیکی الزامی نیست.

موضوع صورتحساب‌های الکترونیکی

صورتحساب‌های الکترونیکی را از نظر موضوع می‌توان طبق بخش‌های زیر تعریف کرد:

  • صورتحساب اصلی فروش: اولین صورتحساب الکترونیکی که با انجام هر معامله صادر و به سامانه مودیان ارسال می‌شود، صورتحساب اصلی فروش نامیده می‌شود.
  • صورتحساب‌ الکترونیکی اصلاحی: چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار و همچنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت شامل: شناسه کالا/خدمت باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی می‌بایست صورتحساب جدید (اصلاحی) که حاوی شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می‌گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر این صورت نیازی به تایید ندارد.
  • صورتحساب الکترونیکی ابطالی: چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش یا صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی و همچنین شناسه کالا/خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و براساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر‌به‌فرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان ابطالی محسوب می‌گردد. پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم بهره‌برداری از آن در امور تجاری و پرونده‌های مالیاتی است.
  • صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش: چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، قسمتی از موضوع معامله، کالا/ خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده‌ شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام می‌نماید. لازم به ذکر است، برای صورتحساب‌های اصلی فروش و صورتحساب‌های اصلاحی می‌توان صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش صادر نمود.
  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من