۵ اسفند ۱۴۰۲
صورتحساب شمس یک صورتحساب غیر الکترونیکی ( کاغذی) است که شماره مالیاتی داشته و در زمانی که به علت بروز حادثه یا نقص فنی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی برای مودی وجود ندارد، مودی از آن برای فروش کالاها یا خدمات خود استفاده میکند. پس از رفع حادثه یا نقص فنی، مودی دیگر به هیچ عنوان حق استفاده از صورتحسابهای شمس را برای فروش کالاها و خدمات خود ندارد و درصورت صدور صورتحساب شمس پس ار رفع نقص یا حادثه، این کار تخلف محسوب میشود. مودی مکلف است صورتحسابهای شمس صادرشده خود را حداکثر تا ۱۰ روز اداری بعد از رفع حادثه یا نقص فنی در کارپوشه خود ثبت نماید. مهلت مزبور با درخواست مودی و موافقت سازمان امور مالیاتی کشور تا ۱۵ روز قابل تمدید است.
سازمان امور مالیاتی کشور (مرکز تنظیم مقررات)، در ابتدای هر دوره مالیاتی تعدادی شماره مالیاتی صورتحساب شمس را از طریق کارپوشه در اختیار مودی قرار میدهد و این شمارههای مالیاتی برای صورتحسابهای شمس فقط تا پایان همان دوره معتبر خواهند بود. اگر مودی با توجه به میزان فعالیت و فروش و مدت خرابی تجهیزات خود به علت بروز حادثه یا نقص فنی، نیاز به شمارههای مالیاتی بیشتر برای صورتحساب شمس داشته باشد، درخواست خود را در کارپوشه ثبت کرده و سازمان امور مالیاتی کشور نیز حداکثر تا ۲۴ ساعت کاری بعد از ثبت درخواست مودی، شمارههای مالیاتی شمس را به وی تخصیص خواهد داد. مودی میبایست حداکثر تا ۱۰ روز بعد از پایان هر دوره مالیاتی، صورتحسابهای شمس استفاده نشده را تعیین وضعیت کرده و نتیجه را از طریق کارپوشه خود به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.
چنانچه مودی در یک مکان پستی برای یک فعالیت و پرونده مالیاتی واحد، از حداقل دو پایانه فروشگاهی یا حافظه مالیاتی استفاده مینماید، اگر به علت بروز حادثه یا نقص فنی امکان استفاده از یکی از پایانهها و صدور صورتحساب با آن پایانه را از دست بدهد، ابتدا میبایست این نقص یا حادثه را به سازمان اعلام کند و پس از آن برای صدور صورتحسابهای الکترونیکی در انجام معاملات، از پایانه فروشگاهی دیگر خود استفاده کند و در این شرایط اجازه صدور صورتحساب شمس را نخواهد داشت.
سامانه پاسخگویی معتمد من