محاسبه مالیات حساب‌های شخصی محاسبه مالیات حساب‌های شخصی

محاسبه مالیات حساب‌های شخصی

۳۱ فروردین ۱۴۰۴

در سال‌های اخیر رسیدگی به تراکنش‌های بانکی اشخاص حقیقی که لزوما هم مودی نیستند به صورت حضوری و در فرآیندی صورت می‌گرفت که بعضا باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می‌شد. طبق ابلاغیه ۲۰۰/۲۰۳۰۵/د مورخ ۲۹/ ۳/ ۱۴۰۳ رئیس کل سازمان امور مالیاتی، رسیدگی به تراکنش‌های بانکی به روش سابق از دستور کار خارج و سامانه‌ی فعلی به صورت آزمایشی جایگزین آن شد. سازمان امور مالیاتی می‌کوشد حساب‌های حقیقی فعالی را که درآمدزایی مشکوک دارند شناسایی و به عنوان منابع تجاری مشمول مالیات ثبت کند.

مودی با مراجعه به این سامانه، ضمن مشاهده اطلاعات بانکی خود، منشأ مبالغ واریزشده به حساب‌های خود را اعلام می‌کند. در ادامه پس بررسی اظهارات مودی توسط سامانه و در صورت نیاز مأموران مالیاتی، نتیجه به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بعد از ورود به سامانه مودیان به آدرس my.tax.gov.ir و در صفحه نخست می‌توانید دسترسی برخط و سریع سازمان امور مالیاتی کشور به حساب‌های خود را متوجه شوید. از طرفی می‌توانید از منوی سمت راست، گزینه حساب‌های بانکی را کلیک کنید.

 

رسیدگی به تراکنش‌های بانکی

 

در بخش اطلاعات حساب‌های بانکی می‌توانید تمامی حساب‌هایتان را که سازمان در حال بررسی آن‌ها است، ببینید.

رسیدگی به تراکنش‌های بانکی

 

با انتخاب گزینه رسیدگی به تراکنش‌های بانکی به صفحه زیر منتقل می‌شوید. در صورتی که رسیدگی فعالی برای تراکنش‌های شما وجود داشته باشد، سازمان امور مالیاتی بابت گردش‌های مالی شما سوالاتی را از شما خواهد پرسید.

محاسبه مالیات حساب_های شخصی

 

پرسش و پاسخ

۱. چرا دعوت به ارائه توضیحات شده‌ام؟ آیا مالیات جدیدی برای من محاسبه شده است؟

با توجه به عملکرد قابل ملاحظه حساب‌های بانکی شما در گذشته و همچنین با توجه به سایر اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور، سوابق مالیاتی شما در صف بررسی مجدد قرار گرفته است، اما این موضوع لزوما به معنی تشکیل پرونده، کشف درآمد گزارش نشده و یا تشخیص مالیات جدید تا این لحظه نبوده و جای نگرانی ندارد. توضیحات شما در خصوص فعالیت‌های اقتصاد مرتبط با گردش حساب‌های بانکی‌تان، می‌تواند ابهامات احتمالی را برطرف نماید.

۲. تراکنش‌های بانکی به استناد چه قوانینی مشمول مالیات هستند؟

تراکنش‌های بانکی به خودی خود مشمول مالیات نیستند، اما اطلاعات حساب‌های بانکی در کنار سایر اطلاعاتی که به استناد ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و یا سایر مواد قانونی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار می‌گیرند، به عنوان قرائن تحصیل درآمد بررسی می‌شوند. لازم به ذکر است که به استناد ماده (۱) قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه درآمدهای اشخاص حقیقی ایرانی که مقیم ایران بوده یا در ایران درآمد تحصیل کرده‌اند، مشمول مالیات هستند. مودیان باید درآمدهای خود را در چارچوب قوانین به سازمان امور مالیاتی گزارش نمایند.بر اساس ماده (۲۷۴) قانون مالیات‌های مستقیم، متخلفان که فعالیت اقتصادی خود را مخفی کنند، درآمدهای حاصل از آن را کتمان نمایند یا اسناد و مدارک خلاف واقع تنظیم کنند و به آن‌ها استناد کنند، مرتکب جرم مالیاتی شده‌اند. در این صورت، علاوه بر سایر مجازات‌های قانونی، دادگاه می‌تواند آن‌ها را به مجازات‌های درجه شش محکوم کند.

۳. آیا برای ارسال توضیحات یا تحویل مستندات باید به ادارات امور مالیاتی مراجعه کنم؟

خیر. سازمان امور مالیاتی این سامانه را برای بهبود خدمات الکترونیکی و کاهش مراجعه مودیان به ادارات راه‌اندازی کرده است. در این مرحله شما می‌توانید هر گونه توضیحات و اسناد و مدارک مورد درخواست و مرتبط با تراکنش‌های بانکی خود را بصورت الکترونیکی و بدون مراجعه به ادارات امور مالیاتی، در سامانه ثبت و بارگذاری نمایید. توضیحات شما پس از تطبیق با پایگاه‌های اطلاعاتی، مبنای ادامه‌ی رسیدگی و تعیین درآمد مشمول مالیات قرار خواهد گرفت.

۴. به طور کلی در این سامانه چه مراحلی را باید طی کنم؟

در این سامانه، ابتدا اعضای خانوار با مراودات مالی غیردرآمدی را ثبت می‌کنید. سپس حساب‌های بانکی شغلی و غیرشغلی خود را در سال مورد بررسی تایید یا اصلاح می‌نمایید. در مرحله بعد، منشأ واریزها (مانند اجاره، حقوق، فروش دارایی) را همراه مدارک مربوطه گزارش می‌دهید. اگر صفحه «تراکنش‌های مشکوک» هنوز برای شما فعال باشد، باید واریزهای بانکی را با رویدادهای مالی اعلام‌شده تطبیق دهید. اطلاعات شما بررسی و نتیجه نهایی اعلام می‌گردد.

۵. تا چه زمانی برای ارسال توضیحات فرصت دارم؟ پس از پایان فرصت ارسال چه اتفاقی خواهد افتاد؟

شما تا ۱۵ روز پس از دریافت پیامک از سوی سازمان امور مالیاتی، برای ارائه توضیحات فرصت خواهید داشت. توصیه می‌شود تکمیل اطلاعات را به روزهای پایانی موکول نکنید. در صورت پایان فرصت ارسال، اطلاعات تراکنش‌های بانکی شما با لحاظ شدن عدم ارائه توضیحات و مستندات از جانب شما، ادامه فرآیند رسیدگی را طی خواهد نمود.

۶. من تا به حال پرونده مالیاتی نداشته‌ام، آیا من هم باید توضیحات و مدارک ارائه کنم؟

سازمان امور مالیاتی با بررسی فعالیت‌های بانکی و اطلاعات شما، در حال ارزیابی نیاز به تشکیل پرونده مالیاتی برایتان می‌باشد. با این حال، سازمان لزوما پرونده‌ای برای شما تشکیل نداده و شما را به عنوان مودی مالیاتی شناسایی نکرده است؛ بنابراین جای نگرانی نیست.در صورت عدم وجود فعالیت اقتصادی گزارش نشده، توضیحات شما در خصوص گردش حساب‌های بانکی‌تان، می‌تواند ابهامات احتمالی را برطرف نماید.

۷. اطلاعاتی که وارد می‌کنم چگونه راستی‌آزمایی می‌شود؟

سازمان پس از دریافت اسناد، اطلاعات را با پایگاه‌های خود، سوابق، تاییدیه‌ها و الگوی تراکنش‌های بانکی مودی مطابقت می‌دهد

۸. در بخش اطلاعات خانوار، چه افرادی باید معرفی شوند؟ این اطلاعات چه اهمیتی دارد؟

تمام اعضای خانوار که تراکنش واریزی غیر درآمدی به شما دارند باید معرفی شوند تا در ادامه بتوانید این بخش از مبالغ واریزی به حساب‌های بانکی‌تان را به عنوان «مدیریت نقدینگی» (و یا در صورت لزوم مهریه و یا ارث) گزارش کنید.

۹. منظور از حساب شغلی چیست؟

طبق ماده (۱۰) قانون پایانه‌های فروشگاهی، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظفند حساب‌های شغلی خود را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند. عدم اعلام حساب‌های اصلیِ دارای گردش مالی، بر اساس ماده (۲۲) موجب جریمه حداقل ۱۰٪ مجموع فروش، محرومیت از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی می‌شود (قابل بخشودگی تا پایان ۱۴۰۳). مطابق بخشنامه ۲۰۰/۱۴۰۳/۳۸، اگر وجوه فروش به حساب‌های غیرابلاغی واریز شود، انتقال آن به حساب‌های اعلامی تا پایان مهلت پرداخت مالیات، از جریمه معاف می‌کند.

۱۰. حساب‌های بانکی شغلی خود را از چه طریقی باید به سازمان امور مالیاتی معرفی کنم؟

چنانچه در سال مورد بررسی در این سامانه، حساب بانکی شما مربوط به فعالیت‌های شغلی شما بوده و این موضوع در گذشته گزارش نشده است، می‌توانید در صفحه‌ی حساب‌های بانکی در همین سامانه، از طریق عملیات تغییر وضعیت حساب، این موضوع را اعلام نمایید. چنانچه حساب مورد نظر در حال حاضر نیز استفاده شغلی دارد، باید با مراجعه به درگاه ملی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir و با ثبت نام در نظام مالیاتی یا تکمیل اطلاعات پرونده‌ی مالیاتی خود، حساب بانکی مورد اشاره را به پرونده‌ی مالیاتی فعالیت شغلی خود الصاق کنید.

۱۱. آیا اطلاعات حساب‌های غیرشغلی هم در سازمان امور مالیاتی بررسی می‌شوند؟

بله. اطلاعات مالی و پولی، بخشی از پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی کشور است که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد. اشخاص حقیقی که گردش مالی قابل ملاحظه‌ای در سال داشته باشند، تراکنش‌های بانکی تمام حساب‌های بانکی آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شما می‌توانید اطلاعات حساب‌های بانکی منتسب به خود را از طریق درگاه ملی سازمان به نشانی my.tax.gov.ir مشاهده نمایید.

۱۲. اطلاعات یکی از حساب های بانکی منتسب به من صحیح نیست.چگونه باید این مغایرت را اطلاع بدهم؟

در موارد استثنا، ممکن است اشتباهی در اطلاعات استعلامی حساب‌های بانکی منتسب به شما وجود داشته باشد. شما می‌توانید در صفحه‌ی مرتبط با حساب‌های بانکی در همین سامانه، عدم مالکیت حساب یا مغایرت ارقام گردش حساب را از طریق بارگذاری تأییدیه‌ی دارای مهر شعبه‌ی بانک، ثبت نمایید تا مجددا استعلام صورت بگیرد.

۱۳. منظور از رویداد مالی چیست؟

سامانه، رویداد مالی را به عنوان فعالیت اقتصادی یا هر منشأ و علتی در نظر می‌گیرد که منجر به واریز وجه به حساب‌های بانکی شما می‌شود.
شما در صفحه‌ی «رویدادهای مالی»، علت واریز وجه‌های مختلف به حساب‌های بانکی‌تان را اعلام می‌کنید.

۱۴. آیا باید تمامی مبالغ واریزی به حساب‌های خود را مشخص کنم؟ اگر بخشی از واریزی‌ها را به خاطر نیاورم باید چکار کنم؟

با توجه به گردش حساب قابل ملاحظه‌ی شما، انتظار می‌رود شما منشأ عمده‌ی مبالغ واریز شده به حساب‌های بانکی خود را گزارش کنید. توضیحات و اسناد ارائه شده توسط شما، می‌تواند به رفع ابهامات احتمالی و عدم بروز اشتباهات در بررسی‌های بعدی کمک کند. با این حال برای کمک به مودیان، سامانه در صفحه‌ی «رویدادهای مالی» به صورت هوشمند میزانی را به عنوان نصاب قابل قبولِ گزارش‌دهی، به شما اعلام می‌کند.

۱۵. اگر دلیل بخشی از واریزی‌های من در دسته‌بندی‌های سامانه وجود ندارد باید چکار کنم؟

به طور کلی سعی شده‌است تا تمامی انواع واریزی‌های قابل قبول در سامانه تعبیه شود اما در صورت اطمینان از وجود علت جدید، می‌توانید با ذکر توضیحات و ارائه‌ی مستندات، این وجوه را در بخش «موارد دیگر» صفحه «رویدادهای مالی» اظهار کنید.

۱۶. نحوه رسیدگی به پرونده چگونه است؟ چطور می‌توانم از نتیجه مطلع شوم ؟

پس از تکمیل توضیحات توسط شما، اسناد و توضیحات ارائه شده به صورت سیستمی راستی آزمایی شده و در صورت لزوم در اختیار ادارات امور مالیاتی برای بررسی بیشتر قرار می‌گیرد. در صورت نقص یا مغایرت اطلاعات و یا نیاز به ارائه توضیحات بیشتر از جانب شما، موضوع از طریق پیامک و ابلاغیه الکترونیکی به شما اطلاع‌رسانی خواهد شد. توضیحات درخواستی ممکن است ناظر به رویدادهای مالی و مدارک بارگذاری شده و یا تطبیق و تناظر تراکنش‌های بانکی و رویدادهای مالی باشد. در نهایت، در صورت خاتمه بررسی و یا صدور برگه تشخیص مالیاتی، مراتب به اطلاع شما خواهد رسید.

۱۷. چطور می‌توانم شناسه ملی یک شرکت یا سازمان را بدست بیاورم؟

با مراجعه به «سامانه جامع پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی کشور» به نشانی ilenc.ssaa.ir می‌توانید با ورود نام شرکت یا سازمان مد نظر خود، شناسه ملی آن مجموعه را دریافت کنید.

۱۸. سیستم مرحله‌ی تراکنش‌های مشکوک را به صورت نقطه‌چین در بالای صفحه نمایش می‌دهد. این مرحله چه معنایی دارد؟

در مرحله‌ی تراکنش‌های مشکوک، شما باید ماهیت هر کدام از ریزتراکنش‌های واریزی خود را که برای سازمان معلوم نیستند از طریق اتصال و تطبیق به رویدادهای مالیِ حساب‌های بانکی خود، گزارش نمایید. برای مثال، در این مرحله مشخص می‌کنید کدام تراکنش‌ها مرتبط با سود تقسیمی سهام شرکتی است که مبلغ کلی آن را در صفحه‌ی رویدادهای مالی گزارش کرده‌اید. ممکن است سیستم تکمیل اطلاعات این صفحه را فعلاً برای شما ضروری قلمداد نکرده باشد؛ در این صورت، سیستم این مرحله را به صورت نقطه‌چین نمایش می‌دهد و شما بدون انتقال به این صفحه، اطلاعات خود را ثبت و ارسال می‌کنید.

برای دسترسی به مقالات سایت معتمد من، می‌توانید به قسمت مقالات آموزشی برای دریافت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید.

  • ×