۲۳ آبان ۱۴۰۳
طبق ماده ۱۰ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، اشخاص مشمول باید شماره حسابها و شناسه یکتای دستگاههای کارتخوان بانکی (POS) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود را به سازمان اعلام کنند.
تبصره
در صورت استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان بانکی، اطلاعات باید بلافاصله از طریق کارپوشه سامانه مؤدیان به سازمان اعلام شود.
از مهمترین وظایف مؤدیان در اجرای قانون، معرفی حسابهای بانکی تجاری یا حسابهای مرتبط با کسبوکار در سامانه مؤدیان است.
در سامانه مؤدیان، بخش عضویت/مدیریت حسابهای بانکی، فهرست شمارهحسابهای ثبتشده برای پرونده مربوطه قابل مشاهده است.
حسابهای تجاری ثبتشده در سامانه، همان حسابهایی هستند که در زمان ثبتنام مالیاتی بهعنوان حساب تجاری معرفی شدهاند.
حسابهای بانکی متصل به کارتخوان که بهعنوان حساب تجاری در نظام مالیاتی ثبت نشدهاند نیز باید توسط مؤدی در سامانه مؤدیان ثبت شوند.
اگر حساب بانکی در سامانه مؤدیان ثبت شود، ابتدا به سامانه عملیات الکترونیکی هدایت میشوید و پس از ثبت، اطلاعات در کارپوشه سامانه مؤدیان نمایش مییابد.
عدم معرفی و ثبت حسابهای تجاری در سامانه مؤدیان، طبق جرایم موضوع ماده ۲۲ قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان جرم محسوب میشود و جریمه آن ۲ میلیون تومان یا ۱۰% از مجموع فروش حساب (هرکدام بیشتر) است. همچنین، مؤدی از معافیتها و مشوقهای مالیاتی محروم خواهد شد.
اعلام تجاری بودن حساب بانکی به سازمان مالیاتی و مراحل آن، به منظور جداسازی و تفکیک این حسابها از حسابهای غیر تجاری شخص و شفافیت در حسابهای مالی مؤدیان، به روش اینترنتی و از طریق سایت عملیات الکترونیکی امور مالیاتی کشور انجام میگیرد. اما شرایط حساب تجاری بانکی چیست؟ به عبارت دیگر بانک مرکزی، بر اساس چه معیارهایی، یک حساب را تجاری قلمداد می کند؟
حسابهای اشخاص حقوقی تجاری و حسابهای اشخاص حقیقی غیرتجاری فرض میشوند.
تمام حسابهای متصل به کارتخوان یا درگاههای پرداخت، برای اشخاص حقیقی تجاری محسوب میشوند.
سایر حسابهای حقیقی، در صورت داشتن گردش مرتبط با درآمد، باید به پرونده مالیاتی شخص اضافه شوند.
نکته مهم:
هر حساب بانکی تنها به یک پرونده مالیاتی متصل میشود.
برای پروندههای انفرادی، اتصال حسابهای بانکی شراکتی امکانپذیر نیست. اما در پروندههای مشارکتی، حساب مشترک شرکا و حسابهای انفرادی قابل اتصال است.
سازمان میتواند تمام حسابهای بانکی اشخاص را بررسی کند. تنها حسابهایی مورد رسیدگی قرار میگیرند که تراکنشهای آنها نشانههای تجاری بودن داشته باشد.
پایش تراکنشها بهصورت اتوماتیک و سیستمی انجام میشود و نیروی انسانی در این فرایند دخالتی ندارد. سیستم بهطور خودکار حسابها را بررسی و تجاری یا غیرتجاری بودن آنها را تعیین میکند. اگر انحراف بااهمیتی شناسایی شود، واحد مربوطه اقدام به حسابرسی مالیاتی آن حساب میکند.
در ادامه، مراحل ثبت حسابهای بانکی تجاری در سامانه مؤدیان توضیح داده میشود.
۲. به منوی “پروندههای درآمد” بروید و گزینه “جزئیات پرونده” مربوط به پرونده تکمیل نشده مورد نظر را انتخاب کنید.
۳. در پنجره نمایش داده شده، دکمه “ورود و ویرایش” را کلیک کنید تا به سامانه ثبتنام الکترونیک منتقل شوید.
۴. در صفحه باز شده، از سمت چپ تصویر بر روی دکمه (نمایش و ویرایش اطلاعات) کلیک نمایید.
۵. در صفحه باز شده روی زبانه “حسابها/مجوزها” کلیک کنید. در این بخش میتوانید شمارههای قبلی را ویرایش کنید یا شماره حسابهای جدید اضافه کنید.
۶. در صفحه باز شده، دکمه “الصاق حسابهای بانکی تجاری به این پرونده” را کلیک کنید و سپس دکمه “درخواست تغییر اطلاعات” را بزنید.
۷. در صفحه زیر با تایید درخواست ویرایش و کلیک کردن بر روی دکمه (ارسال درخواست) امکان ویرایش اطلاعات میسر میشود.
۸. در صفحه الصاق حسابهای بانکی تجاری به پرونده، امکان وارد کردن شماره شبا وجود دارد. با وارد کردن شماره شبا و کلیک بر دکمه (بررسی و ذخیره)، سامانه سیاح نتیجه استعلام مالکیت شماره شبا را برمیگرداند.
در این حالت چهار جواب ممکن است نشان داده شود:
اگر استعلام سامانه سیاح نشان دهد که شماره شبای وارد شده معتبر است و به کد ملی صاحب پرونده تعلق دارد، ثبت اطلاعات ادامه پیدا میکند.
اگر سامانه سیاح تشخیص دهد که شماره شبای وارد شده نامعتبر است یا به کد ملی صاحب پرونده تعلق ندارد، سامانه مؤدیان حساب را ثبت نمیکند.
در صورتی که استعلام سامانه سیاح به طور کامل انجام نشده باشد.
اگر این شماره شبا قبلاً در ثبتنام دیگری ثبت شده باشد، سیستم، پیغام هشدار نمایش میدهد.
اگر هیچیک از حسابهای اعلامشده در ثبتنامهای دیگر تکراری نباشند، دکمه “تایید نهایی اطلاعات ثبتنام” فرایند ثبت حساب تجاری را تکمیل میکند.
قابل توجه است که هیچ یک از حالات (عدم تایید توسط بانک) و یا (در انتظار تاییده بانک) ممانعتی برای تایید نهایی اطلاعات ثبتنام ایجاد نمیکند.