اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

۲۵ مهر ۱۴۰۳

ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

یکی از انواع مالیات‌های غیر­مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده است که ضوابط مربوط به آن، در قانون مالیات بر ارزش افزوده، تعیین شده­ است. به طور خلاصه­، مالیات بر ارزش افزوده­، به مالیاتی گفته می‌­شود که در هر مرحله از فرآیند تولید و توزیع و واردات کالاها و خدمات، بر مبنای ارزش افزوده ایجاد­شده، تعلق می­‌گیرد و پرداخت‌کننده­ نهایی آن، مصرف ­کننده است.

با این حال این مالیات، باید توسط عرضه‌­کنندگان کالاها و خدمات به سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت شود که این پرداخت، از طریق ابزاری، با عنوان اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده­، انجام می‌­شود و مودیان مالیاتی، مکلف شده­‌اند با تنظیم و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده، این مالیات را به دولت بپردازند­. لذا این سوال مطرح می‌­شود که نحوه تکمیل ارسال ثبت‌نام سال ۱۴۰۳­ به چه صورت است­؟

اظهارنامه ارزش افزوده؛ مهم‌ترین تکلیف مودیان مشمول

مهم‌ترین تکلیف کلیه مشمولین ارزش افزوده، تکمیل اظهارنامه ارزش افزوده و ارسال آن در مهلت مقرر ­است. سازمان امور مالیاتی بر اساس نوع فعالیت مودیان، آن‌ها را مکلف به تکمیل و ارسال انواع مختلفی از اظهارنامه نموده­ است. برخی از این اظهارنامه‌ها عبارتند از:

  • عادی
  • ویژه سوخت
  • عوارض آلایندگی
  • ویژه دخانیات
  • شماره‌گذاری خودرو

مشمولین ارزش افزوده موظفند عملکرد خود را حداکثر ظرف ۱۵ روز از انقضای هر فصل، به سازمان مالیاتی گزارش و نسبت به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده الکترونیکی خود اقدام نمایند. به این ترتیب مودیان باید کلیه خریدها و فروش‌ها و همچنین صادرات و واردات مشمول و غیرمشمول خود را در اظهارنامه اعلام نمایند. مودیان بر اساس نوع فعالیت موظف به تکمیل و ارسال اظهارنامه‌های مختلفی هستند.

اگر در مهلت مقرر ارسال اظهارنامه را انجام ندهند، مشمول جرایم مالیاتی خواهند­شد. مودیان می‌­توانند با مراجعه به سایت سامانه ارزش افزوده، نسبت به ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده ۱۴۰۳​ و نحوه تکمیل ارسال ثبت‌نام آن به صورت الکترونیکی اقدام نمایند.

در ادامه این مقاله، قصد داریم به بررسی این سوالات بپردازیم که ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چگونه انجام می‌­شود، مهلت ارسال آن در سال ۱۴۰۳­، چقدر است و در خاتمه نیز به آموزش نحوه تکمیل و ارسال آن خواهیم پرداخت.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

برای بسیاری از افراد سوال به وجود می­‌آید که  اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده چیست. مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات چند مرحله‌ای ­است که براساس درصدی از ارزش افزوده ایجاد­شده در کالاهای فروخته ­شده یا خدمات ارائه‌ شده، در هر مرحله از واردات تولید و توزیع آن­ها اخذ می‌­شود. یعنی در هر یک از مراحل مختلف واردات، تولید یا توزیع کالاها و خدمات، توسط خریدار، پرداخت می‌­شود و آن خریدار نیز در حین فروش کالا یا خدمت­، آن را از خریدار بعدی­ دریافت می‌­کند و این زنجیره­ ادامه دارد تا کالا و خدمت­، به دست مصرف ­کننده نهایی برسد­.

 

پس در نهایت­، پرداخت ­کننده مالیات ارزش افزوده­، مصرف­ کننده­ نهایی کالا یا خدمت ارائه‌­شده­، است؛ اما ارائه‌دهندگان یا عرضه‌­کنندگان کالاها و خدمات که به‌ صورت درصدی از بهای فروش کالاها یا خدمات در زمان فروش از خریداران، مالیات ارزش افزوده اخذ­کرده‌­اند؛ باید پس از کسر مالیات پرداختی خود، از مالیات دریافتی از خریدار­، مابقی آن را به‌ صورت دوره‌ای، به سازمان امور مالیاتی کشور، واریز نمایند.

در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده، به­ صورت خوداظهاری مشمولان یا مودیان مالیاتی، تعیین و محاسبه می‌شود؛ به این معنا که مشمولان­، خودشان می­‌بایست مالیات بر ارزش افزوده را با استفاده از اظهارنامه مالیاتی­، مشخص­ کرده و به سازمان امور مالیاتی­، پرداخت نمایند و در مرحله اول، رسیدگی و تشخیص این مالیات به عهده سازمان امور مالیاتی نیست و به اظهارنامه مالیات ارزش افزوده اشخاص، اعتماد می‌­شود.

همچنین، گفتنی است که ثبت‌نام اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، بر­خلاف گذشته که با تکمیل فرم‌­های اظهارنامه مالیاتی به صورت کاغذی، انجام می‌­شد، در سال ۱۴۰۳ به صورت الکترونیکی، قابل انجام است که آموزش نحوه تکمیل­، ثبت نام اظهارنامه ارزش افزوده سال ۱۴۰۳ در سامانه ارزش افزوده، در قسمت‌­های بعد، توضیح داده­‌شده­‌است.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد، اظهارنامه ارزش افزوده نیز­، باید توسط مودیان، تنظیم و در سامانه ثبت اظهارنامه ارزش افزوده ثبت شود. متقاضیان استعلام میزان مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌­‌توانند از همین طریق­ اقدام نمایند.

به طور کلی­ ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده­، به صورت دوره­ای یا فصلی است و مودیان­، باید برای هر فصل از سال­ ظرف مهلت ۱۵ روز پس از پایان آن فصل­ اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را تکمیل و ثبت نمایند­.

بنابراین­، قاعدتا مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۳، برای فصل یا دوره بهار، تا پایان روز ۱۵ تیر ماه سال ۱۴۰۳ خواهد­بود و تا پایان این روز، باید مودیان، نسبت به تکمیل و ثبت اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده، اقدام نمایند؛ هر­چند در مواردی، زمان ثبت‌­نام اظهارنامه ارزش افزوده، تمدید می‌­شود.

البته با توجه به قوانین و مقررات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مبنی بر فرصت ۲۱ روزه فروشندگان برای صدور صورتحساب‌های الکترونیک و هم‌چنین فرصت ۳۰ روزه خریداران جهت انجام واکنش بر صورتحساب‌های درج‌شده در کارپوشه‌ی خود، می‌توان گفت اگر رویداد مالیاتی در آخرین روز فصل رخ دهد، در مجموع حداقل ۵۱ روز (حدودا یک ماه و ۲۰ روز) پس از پایان فصل، امکان ارسال فرم اظهارنامه ارزش افزوده وجود دارد.

لازم به ذکر است که اگر مودیان، در موعد مقرر، نسبت به ثبت‌­نام اظهارنامه ارزش افزوده و تکمیل ارسال ثبت نام اقدام نکنند، به میزان ۵۰ درصد مالیات متعلقه، به عنوان جریمه تعیین می‌شود که در صورت امتناع مجدد از پرداخت جریمه مزبور، مشمولان باید جریمه­‌ای معادل ماهانه ۲ درصد مالیات متعلقه را نیز بپردازند.

اقدامات پیش از ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

مهم‌ترین کار برای تهیه اظهارنامه ارزش افزوده، جمع‌آوری و آماده‌سازی اسناد و مدارک خرید و فروش‌های مرتبط با ارزش افزوده است. پیش از هر کار باید کلیه فاکتورهای خرید و فروش‌های مربوط به فعالیت اقتصادی خود اعم از اینکه مشمول ارزش افزوده باشند و یا معاف از آن را تفکیک نمایید.

سپس یک فایل اکسل تهیه و اطلاعات خریدهای خود را در یک صفحه و اطلاعات فروش‌ها را در صفحه دیگری وارد نمایید. این فایل می‌تواند شامل ستون‌های ردیف، نام خریدار/فروشنده (حقیقی یا حقوقی)، مبلغ خالص خرید/فروش، مبلغ مالیات، مبلغ عوارض و جمع نهایی باشد. اطلاعات را به صورت زیر تکمیل نمایید:

  •  خرید/فروش: مبلغ خالص خرید/فروش و بدون احتساب ارزش افزوده
  • مالیات و عوارض: مبلغ خالص خرید/فروش ضربدر نرخ مصوب ارزش افزوده
  • جمع نهایی: جمع کل مبالغ خرید/فروش، مالیات و عوارض

به این ترتیب، شما بدون دغدغه کلیه اطلاعات خود را بررسی و اعداد را جهت تکمیل در اظهارنامه اصلی آماده می‌کنید.

مدارک مورد نیاز جهت تکمیل و ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

اسناد و مدارکی که یک مودی برای ارسال ارزش افزوده باید به عنوان اسناد و مدارک مثبته تهیه و نگهداری نماید، عبارتند از:

  1. گواهی ثبت‌­نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده
  2. کلیه صورت­حساب‌های مربوط به خرید و فروش کالا و خدمات
  3. دفاتر قانونی
  4. نسخ اظهارنامه­‌های تایید­شده
  5. رسیدهای بانکی پرداخت مالیات و عوارض
  6. برگه‌های اعلامیه بدهکاری و بستانکاری
  7. نوارهای صندوق
  8. اسناد گمرکی و حمل و نقل و بیمه
  9. سایر مستندات معاملات و عملیات

نکتهدر هنگام تنظیم هریک از فرم‌های مذکور مشخصات خریدار و فروشنده و کلیه مشخصات کالا یا خدمات و سایر موارد مندرج در فرم‌ها، با دقت هرچه بیشتر تکمیل­ گردد.

نگهداری دفاتر و صورت­حساب‌ها

موديان مشمول مكلفند از دفاتر، صورت­حساب‌ها و ساير فرم‌های مربوط، پایانه‌های فروشگاهی و صندوق‌های مکانیزه و يا ساير وسايل و روش‌های نگهداری حساب تعیین­شده از سوی سازمان مالياتی استفاده نمايند. مدارك مذكور بايد به مدت ۱۰ سال بعد از سال مالی مربوطه نگهداری و در صورت مراجعه ماموران مالياتی به آنان ارائه­ شود. البته اگر مودی اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیک کرده باشد، با توجه به وجود نسخه الکترونیکی صورتحساب‌ها از انجام این امر معاف خواهند شد.

  •        تماس از شهرستان: 09912150640

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • ×