اهم تکالیف فعالان اقتصادی در قالب اشخاص مشمول در جریان اجرای احکام و قوانین مالیاتی مرتبط با نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان شامل موارد زیر میشود:
- تهیه یا بهروزرسانی پایانههای فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات استاندارد مربوط به صدور و ارسال اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی به سامانه مودیان
- صدور صورتحساب الکترونیکی و تحویل یک نسخه از صورتحساب صادر شده به خریدار
- ارسال و ثبت نهایی صورتحسابهای الکترونیکی صادرشده در سامانه مودیان
- تایید صورتحسابهای خرید درجشده در کارپوشه توسط مودی خریدار
- گزارش خریدار بابت خریدهایی که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیک صادر نکرده است.
- رعایت مقررات حد مجاز فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی دارای اعتبار
- اعلام حساب بانکی و دستگاههای کارتخوان بانکی (POS) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مرتبط با کسبوکار مودی به منظور ایجاد شفافیت در راستای هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور
- اعلام بروز حادثه یا نقص فنی و عدم امکان صدور صورتحساب الکترونیکی و استفاده از صورتحساب شمس برای فروش و ارائه کالا و خدمت در این شرایط و همچنین ثبت اطلاعات صورتحسابهای شمس صادره در سامانه مودیان پس از رفع حادثه یا نقص فنی
- اعلام مراتب تعطیلی (موقت یا دائم) و یا انحلال واحد کسبوکار
- اعلام تغییر شغل، محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسبوکار
- ثبت اطلاعات معاملات غیرنقدی (نسیه) و قراردادها در سامانه مودیان و تایید معاملات مزبور در سامانه مودیان توسط طرفین معامله
- معرفی نماینده برای مشارکت اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل (مشارکت مدنی) و انجام تکالیف قانونی توسط وی به نمایندگی از سایر شرکا آن مشارکت