ثبت‌نام الکترونیکی در نظام مالیاتی ثبت‌نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

ثبت‌نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

۱۳ مرداد ۱۴۰۳

یکی از اقدامات اولیه هر فعال اقتصادی و صاحب کسب‌وکار، ثبت‌نام الکترونیکی در نظام مالیاتی کشور و تشکیل پرونده مالیاتی است. ثبت‌نام در نظام مالیاتی برای کلیه فعالان اقتصادی به‌صورت الکترونیکی و از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir قابل انجام است.

به کلیه مودیانی که ثبت‌نام آن‌ها براساس معیارهای تعیین‌شده از نظر سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل‌شده محسوب می‌شود، کارپوشه‌ای به‌منظور تبادل اطلاعات ایشان با سازمان امور مالیاتی کشور تخصیص داده می‌شود.

 

به‌طور خلاصه فرآیند ثبت‌نام الکترونیک در نظام مالیاتی کشور شامل گام‌های زیر است:

۱) پیش‌ثبت‌نام الکترونیک:

نخستین گام برای ثبت‌نام در نظام مالیاتی، پیش‌ثبت‌نام است که در این مرحله اطلاعات پایه‌ای مودی دریافت می‌شود. مودی به درگاه my.tax.gov.ir می‌رود و شماره/شناسه ملی خود را وارد می‌کند. سپس، پرونده‌های الکترونیک، شرکای پرونده‌ها، لیست پرونده‌های ناقص و گزینه‌های پیش‌ثبت‌نام جدید و حذف ثبت‌نام اشتباه نمایش می‌یابند. پس از تکمیل و تایید اطلاعات در سامانه، مودی به مرحله بعدی می‌رود و در صورت عدم تایید تا هفت روز، پرونده به‌صورت خودکار حذف می‌شود.

۲) صحت‌سنجی:

در این مرحله، اطلاعات ثبت‌شده مودی در پیش‌ثبت‌نام از منابع مختلف بررسی می‌شود و صحت آن آزمون می‌گردد. در صورت یافتن مغایرت، به مودی از طریق پیامک اطلاع داده می‌شود و او باید به بخش پیش‌ثبت‌نام سامانه بازگشته و مرحله ۱ را تکرار کند.

۳) تولید و ارسال اطلاعات کاربردی:

در صورت تایید اطلاعات اولیه پیش‌ثبت‌نام مودی توسط سازمان، نام کاربری و کلمه ورود برای وی ایجاد و از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت‌شده ارسال می‌شود. اطلاعات کاربری ارسال‌شده محرمانه است و مسئولیت سوءاستفاده از آن بر عهده مودی می‌باشد.

۴) ثبت‌نام الکترونیک:

مودی باید پس از دریافت اطلاعات کاربری وارد سامانه ثبت‌نام شود و سپس اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم‌های این سامانه ثبت کند و در نهایت کلید تایید نهایی را فشار دهد.

اشخاص، ثبت‌نام الکترونیکی کرده و در نهایت سازمان امور مالیاتی کشور تخصیص شماره اقتصادی را کاملاً رایگان انجام می‌دهد. هرگونه درخواست وجوه به‌عنوان این سازمان از این بابت غیرقانونی است. اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم مکلف هستند نسبت به ثبت‌نام در نظام مالیاتی کشور اقدام کنند.

صاحبان مشاغل مکلف به ثبت‌نام هستند و باید برای هر واحد شغلی یا محل، جداگانه ثبت‌نام کنند. اگر بر اساس مجوز، بیش از یک محل فعالیت داشته باشند، یک ثبت‌نام انجام می‌دهند و یکی از محل‌ها به‌عنوان محل اصلی فعالیت تعیین می‌شود و بقیه به‌عنوان شعبه. در صورت عدم انتخاب مودی، سازمان محل اصلی را تعیین می‌کند. اگر در یک محل چند فعالیت شغلی وجود داشته باشد، یک ثبت‌نام برای همه فعالیت‌ها کافی است.

  •        تماس از شهرستان: 09912150640

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • ×