صورتحساب اصلاحی چیست؟
چنانچه پس از صدور و ثبت صورتحساب فروش، نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار و یا اقلام اطلاعاتی مربوط به کالا/خدمت باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب جدید (اصلاحی) را که از نظر نوع و الگوی صورتحساب، مطابق صورتحساب اصلی (مرجع) بوده و حاوی شماره منحصربهفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید.
- صورتحساب ابطالشده نمیتواند به عنوان مرجع صورتحساب اصلاحی قرار بگیرد.
- امکان صدور صورتحساب اصلاحی بر روی اصلاحی نداریم؛ مگر اینکه صورتحساب دوم تایید شود تا بتوانیم مجدد روی آن اصلاح بزنیم.
- برای یک صورتحساب مرجع نمیتوان همزمان دو صورتحساب اصلاحی زد.
- در صورتی که صورتحساب ارجاعی توسط خریدار “رد یا در انتظار واکنش” باشد، نمیتواند به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود و مرجع اصلی همچنان اصالت خواهد داشت.
- برای صورتحسابهایی که قبل ار تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۱ صادر شده است امکان صدور صورتحساب ارجاعی وجود ندارد.
- نوع و الگوي صورتحساب، اقلام اطلاعاتي مربوط به خريدار و شناسه كالا/خدمت غيرقابل اصلاح بوده و براي اصلاح آنها ميبايست صورتحساب مرجع ابطال و صورتحساب جديد صادر گردد.
- در صورت افزايش تعداد/ مقدار علاوه بر صدور صورتحساب جديد اصلي ميتوان از صورتحساب اصلاحي استفاده نمود.
- براي كاهش تعداد/ مقدار نيز علاوه بر صدور صورتحساب برگشت از فروش ميتوان از اصلاحي استفاده نمود.
- آخرين صورتحساب اصلاحي كه وضعيت تاييد آن مشخص شده باشد، ميبايست به عنوان صورتحساب مرجع در نظر گرفته شود.
- با شرايطي خاص، بر روي صورتحساب اصلاحي ميتوان اصلاحي صادر نمود.
- اگر صورتحساب مرجع خود اصلاحي باشد، براي صدور صورتحساب اصلاحي، مرجع حتما بايد در يكي از وضعيتهاي تاييد شده/تاييد سيستمي/عدم نياز به واكنش باشد.