۱۸ آبان ۱۴۰۴
برای تسهیل انجام تکالیف مودیان در نظام پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تغییراتی در فرایندها و الزامات قانون اعمال شد. این تغییرات از تاریخ ۱۴۰۴/۱۰/۰۱ اجرایی شده و مرحله جدیدی از اجرای قانون را آغاز کرد. هدف این تغییرات افزایش شفافیت معاملات است. همچنین، این تغییرات مانع بروز خطا و مالیات مضاعف میشوند. تسهیل فرآیندهای مالیاتی مؤدیان نیز از دیگر اهداف آن است. این تغییرات شامل پایان اعتبار صورتحسابهای کاغذی میشوند. همچنین، تکمیل درایههای خارج از سامانه بخشی از این تغییرات است. تعویق اثر مالیاتی صورتحسابهای باطلشده نیز اعمال شده است. قابلیت فعالسازی رد خودکار صورتحساب ارجاعی نیز در این تغییرات گنجانده شده است.
از جمله مهمترین این تغییرات پایان پذیرش اعتبار مالیاتی صورتحسابهای خارج از سامانه مودیان از تاریخ ۱۴۰۴/۱۰/۰۱میباشد. با عنایت به بند (غ) تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۴، اعتبار مالیاتی از ابتدای دیماه تنها مستند به صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مؤدیان قابل قبول است. متن بند (غ) تبصره ۱ قانون بوجه سال ۱۴۰۴به شرح زیر میباشد:
«غ ـ ماده (۲) قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۰۴۳/۰۸/۲۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی در سال ۱۴۰۴ جاری بوده و جریمه های موضوع جزء (۳) بند «ب» ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده را نیز شامل می شود. همچنین در ماده (۳) قانون مذکور عبارت «تا پایان سال ۱۴۰۳» به عبارت «تا پایان آذرماه سال ۱۴۰۴» و در ماده (۴) عبارت «تا پایان سال ۱۴۰۳» به عبارت «تا پایان سال ۱۴۰۴» تغییر می یابد. جریمه موضوع ماده (۲۲) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مصوب ۱۳۹۶/۰۷/۲۱ با اصلاحات و الحاقات بعدی به ردیف درآمدی مربوط واریز می گردد.»
ماده۳ـ تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده است، قابلقبول می باشد. در این مدت سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند. پس از پایان هر دوره مؤدی یکماه فرصت دارد تا با ثبت خرید و فروش هایی که صورتحساب های آنها در سامانه مؤدیان صادر نشده است، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد نماید. صورتحساب های الکترونیکی با رعایت ماده (۹) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مورد تأیید بوده و قابل رسیدگی نمی باشد.
سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ را که فراخوان نشدهاند، فراخوان کند. این فراخوان مطابق جدول زمانبندی انجام میشود که رئیس سازمان پیشنهاد داده و وزیر امور اقتصادی و دارایی تأیید میکند.
سازمان باید مؤدیان را تا پایان سال ۱۴۰۳ بهتدریج فراخوان نماید. مؤدیان موضوع این ماده تا زمانی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشدهباشند، مجاز به اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خریداران نیستند. دریافتکننده مشمول جریمه تبصره (۲) بند «الف» ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ بوده و وجه دریافتی باید به پرداختکننده مسترد شود. همچنین مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط این دسته از مؤدیان، مادامی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور فراخوان نشدهاند، بهعنوان اعتبار مالیاتی برای آنان منظور نمیگردد.
برای کسب آمادگی جهت ورود به مرحله جدید اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مؤدیان محترم باید اقدامات لازم را انجام دهند. این مرحله از تاریخ ۱۴۰۴/۱۰/۰۱ آغاز میشود و تسهیل در حسابرسی سیستمی اظهارنامههای مالیات بر ارزشافزوده در دورههای تابستان و پاییز ۱۴۰۴ هدف آن است. تکمیل درایههای خارج از سامانه مؤدیان مربوط به ردیفهای کاهنده مالیات بر ارزشافزوده در جداول چهارگانه اظهارنامه پیشفرض، از طریق ارائه جزئیات و تکمیل فهرست معاملات امکانپذیر است. مؤدیان محترم باید اطلاعات خود را هنگام مسترد نمودن اظهارنامه مالیات بر ارزشافزوده ارائه کنند. این اطلاعات باید در قالب جداول پیوست اطلاعیه و از طریق بخش «اظهارنامه پیشفرض» در کارپوشه اختصاصی در سامانه مؤدیان بارگذاری شوند. پس از این اقدام، مجموع مقادیر نهایی هر فهرست معاملات به صورت سیستمی در درایههای مربوطه اظهارنامه مالیات بر ارزشافزوده درج و نمایش داده خواهد شد.
مؤدیان محترم میتوانند از فرم الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در کارپوشه سامانه مؤدیان بهعنوان درگاه تسلیم فهرست معاملات استفاده کنند. اطلاعات ثبت شده در فهرست معاملات اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تکلیف دیگری برای ثبت در سامانه معاملات موضوع ماده ۱۶۹ ایجاد نمیکند. همچنین، بازه زمانی دریافت فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم از طریق تکمیل فرم الکترونیکی اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در کارپوشه سامانه مؤدیان تا پایان روز ۲۵ آبان برای گستره دوره اظهارنامه دوره تابستان ۱۴۰۴ و با انقضای مهلت مذکور دوره اظهارنامه پاییز سال ۱۴۰۴ که سازمان اعلام میکند، افزایش مییابد.
برای جلوگیری از پرداخت مالیات مضاعف توسط مؤدیانی که در صدور یا ثبت صورتحسابهای الکترونیکی (اعم از اصلی یا ارجاعی) در فصول مختلف خطا کردهاند، سامانه مؤدیان امکان ثبت درخواست «تعویق اثر مالیاتی صورتحساب باطلشده در خارج از موعد» را از تاریخ ۱۴۰۴/۱۰/۰۱ فراهم کرده است.
بر این اساس، در صورتی که فروشنده بابت یک صورتحساب نوع اول مربوط به دوره قبلی، صورتحساب ارجاعی را در دوره جاری صادر کند، پس از تأیید خریدار میتواند تا پایان مهلت واکنش به صورتحسابهای الکترونیکی همان دوره، درخواست «تعویق اثر مالیاتی صورتحساب مرجع» را برای انتقال آثار مالیاتی آن به دوره جاری در کارپوشه ثبت نماید. در صورت تأیید خریدار در مهلت مقرر، آثار مالیاتی مربوط (مالیات و عوارض فروش و خرید) در دوره جاری منظور خواهد شد.
به این ترتیب، آثار مالیاتی صورتحساب مرجع ابتدا در جداول (الف) و (ب) اظهارنامه دوره قبل درج و سپس در جدول (د) اظهارنامه، به دوره جاری منتقل میشود.
لازم به تأکید است که بازه زمانی ثبت و واکنش به درخواست «تعویق اثر مالیاتی صورتحساب» در حدفاصل «اتمام مهلت ارسال صورتحساب الکترونیکی با تاریخ صدور دوره قبل» لغایت «اتمام مهلت واکنش به صورتحسابهای الکترونیکی با تاریخ صدور دوره قبل» میباشد. همچنین در صورتی که درخواست فروشنده، پیش از پایان بازه زمانی مذکور توسط خریدار تأیید نشود، درخواست مذکور «تأیید سیستمی» نخواهد شد.
قابلیت «رد خودکار صورتحساب ارجاعی» در سامانه مؤدیان به حالتی اشاره دارد که اگر خریدار ظرف ۳۰ روز نسبت به صورتحساب ارجاعی (از جمله ابطالی، اصلاحی یا برگشتی) صادرشده توسط فروشنده اقدامی انجام ندهد، آن صورتحساب بهصورت خودکار رد میشود.
سامانه این قابلیت را فعال کرده است تا حقوق طرفین معامله حفظ شود، سوءاستفاده فروشندگان جلوگیری شود و اطمینان در معاملات افزایش یابد.
در مجموع، از ابتدای دیماه ۱۴۰۴ و با اجرای مرحله جدید قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تنها صورتحسابهای الکترونیکی معتبر بوده و تغییراتی برای تسهیل، شفافیت و جلوگیری از خطا در فرایندهای مالیاتی اعمال میشود.
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد از ۱۴۰۴/۱۰/۰۱ مرحله جدید اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان آغاز میشود. در این مرحله، فرآیندهای مالیاتی بازطراحی شدهاند تا شفافیت افزایش یابد، خطاها کاهش یافته و مالیات مضاعف جلوگیری شود. تنها صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مؤدیان اعتبار مالیاتی دارند و پذیرش صورتحسابهای کاغذی متوقف میشود. مؤدیان باید اطلاعات ردیفهای کاهنده اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تابستان و پاییز ۱۴۰۴ را مطابق فرمهای جدید در کارپوشه سامانه مؤدیان بارگذاری کنند. اطلاعات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم نیز صرفاً از طریق فرم اظهارنامه الکترونیکی ثبت میشود. مؤدیان میتوانند درخواست تعویق اثر مالیاتی صورتحسابهای باطلشده را ثبت کنند و در صورت تأیید خریدار، آثار مالیاتی به دوره جاری منتقل میشود. قابلیت «رد خودکار صورتحساب ارجاعی» فعال شده و در صورت عدم اقدام خریدار طی ۳۰ روز، صورتحساب بهصورت سیستمی رد میشود. تمامی فرآیندها اکنون به زیرساخت الکترونیکی منتقل شده است.
ازچه تاریخی صورتحسابهای کاغذی دیگر اعتبار مالیاتی ندارند؟
از تاریخ ۱ دی ۱۴۰۴ تنها صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مؤدیان دارای اعتبار مالیاتی خواهند بود.
قابلیت «تعویق اثر مالیاتی صورتحساب باطلشده خارج از موعد» چه کاربردی دارد؟
این قابلیت به مؤدیان اجازه میدهد در صورت صدور صورتحساب ارجاعی با تأخیر، پس از تأیید خریدار، آثار مالیاتی آن را از دوره قبلی به دوره جاری منتقل کنند تا از پرداخت مالیات مضاعف جلوگیری شود.
قابلیت «رد خودکار صورتحساب ارجاعی» چه فایدهای دارد؟
اگر این گزینه در کارپوشه خریدار فعال باشد، صورتحساب ارجاعی که طی ۳۰ روز واکنشی دریافت نکند، بهطور خودکار رد میشود
برای انجام سریع و حرفهای کارهای مالیاتی خود، همین حالا در پنل معتمد من ثبتنام کنید!
مشاوره تخصصی + انجام تمام مراحل مالیاتی + آسودگی خیال
کارهای مالیاتی خود را به ما بسپارید و با اطمینان پیش بروید