قواعد کلی صورتحساب ابطالی قواعد کلی صورتحساب ابطالی

قواعد کلی صورتحساب ابطالی

۲۵ مرداد ۱۴۰۴

صورتحساب ابطالی؛ تعاریف، الزامات و فرآیندها

ما به‌عنوان مؤدیان و فعالان اقتصادی، گاهی پس از صدور صورتحساب اصلی یا حتی صورتحساب الکترونیکی اصلاحی، متوجه می‌شویم که برخی اقلام اطلاعاتی اصلی صورتحساب مانند اطلاعات مربوط به خریدار (شماره اقتصادی، شناسه ملی/ شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار، کد شعبه خریدار و کد پستی خریدار، شماره اشتراک/شناسه قبض بهره‌بردار) ، شناسه‌ کالا یا خدمت، نرخ مالیات بر ارزش افزوده و تاریخ صدور صورتحساب نیاز به تغییر دارد. اگر براساس اسناد و مدارک معتبر، عدم تحقق معامله برای ما محرز شود، موظفیم صورتحساب الکترونیکی ابطالی صادر کنیم. این صورتحساب باید شامل شماره‌ منحصر به‌فرد صورتحساب الکترونیکی مرجع بوده و در نهایت به سامانه‌ مؤدیان ارسال شود. با این اقدام، صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه به‌عنوان «ابطالی» ثبت خواهد شد.

نکته‌ مهم این است که پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، دیگر امکان صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی برای آن وجود ندارد.

 

قواعد کلی صدور صورتحساب‌های ابطالی

  • صورتحساب ابطال‌شده نمی‌تواند به‌عنوان مرجع صدور صورتحساب ارجاعی قرار گیرد.
  • کارپوشه صورتحساب‌ها را نمایش می‌دهد و وضعیت «ابطال‌شده» را نشان می‌دهد، حتی زمانی که شما قبلاً آنها را ابطال کرده‌اید.
  • اگر وضعیت صورتحساب ارجاعی در حالت «تأیید» یا «عدم نیاز به واکنش» باشد، می‌توانیم بر روی آن صورتحساب ارجاعی دیگری ثبت کنیم. در غیر این صورت (وضعیت‌های «عدم امکان واکنش»، «رد»، «در انتظار واکنش») ابتدا شما باید ارجاع قبلی را ابطال کنید و سپس بر روی صورتحساب اصلی، ارجاع جدید صادر کنید.
  • اگر صورتحساب اصلی وضعیتی به‌جز «تأیید‌شده» داشته باشد، صورتحساب ابطالی آن به‌طور خودکار در وضعیت «عدم نیاز به واکنش» قرار می‌گیرد و خودِ صورتحساب اصلی نیز ابطال خواهد شد.
  • هیچ محدودیت زمانی برای صدور صورتحساب ابطالی وجود ندارد اما باید توجه داشت که تاریخ ابطال صورتحساب باید در بازه زمانی مجاز برای ثبت صورت‌حساب باشد.
  • برای صورتحساب‌هایی که پیش از تاریخ ۰۱/۱۰/۱۴۰۲ صادر شده‌اند، امکان صدور صورتحساب ارجاعی وجود ندارد (با توجه به اجرای قانون تسهیل از این تاریخ).
  • اگر ما یک صورتحساب اصلی را تایید کنیم و بر اساس آن صورتحساب صادر کنیم، وضعیت صورتحساب ابطالی در انتظار واکنش قرار می‌گیرد و خریدار باید آن را تایید کند. اگر خریدار آن را تایید نکند (رد کند، واکنش ندهد یا در انتظار واکنش بماند)، ما صورتحساب اصلی را ابطال نمی‌کنیم و آن همچنان معتبر خواهد بود.

 

وضعیت‌های مختلف صورتحساب در سامانه‌ مؤدیان

  • تایید شده: خریدار معمولاً ظرف ۳۰ روز به صورتحساب واکنش نشان می‌دهد. وقتی سیستم وضعیت «تایید شده» را نمایش می‌دهد، یعنی خریدار قبل از پایان این بازه، صورتحساب را تأیید کرده است.
  • تأیید سیستمی: اگر خریدار طی بازه ۳۰ روزه هیچ واکنشی به صورتحساب نشان ندهد، سامانه به‌صورت خودکار آن را تأیید می‌کند.
  • در انتظار واکنش : قبل از اتمام بازه ۳۰ روزه، صورتحساب در انتظار واکنش خریدار است.
  • عدم نیاز به واکنش: این وضعیت معمولاً برای خریداران مصرف‌کننده نهایی که فعال اقتصادی نیستند ایجاد می‌شود.
  • عدم امکان واکنش: درصورتی که پرونده‌ مالیاتی خریدار از مرحله‌ ۴ به مرحله‌ ۳ بازگشته باشد.
  • رد شده: خریدار در بازه‌ ۳۰ روزه، صورتحساب را رد می‌کند.
  • ابطال‌شده: اگر خریدار، صورتحساب ابطال‌شده را تأیید کند، سامانه وضعیت صورتحساب مرجع را به «ابطال‌شده» تغییر می‌دهد.

برای انجام سریع و حرفه‌ای کارهای مالیاتی خود، همین حالا در  پنل معتمد من ثبت‌نام کنید!

مشاوره تخصصی + انجام مراحل مختلف مالیاتی + آسودگی خیال

کارهای مالیاتی خود را به ما بسپارید و با اطمینان پیش بروید

  • ×