در خصوص شناسه کالا/ خدمت عمومی، امکان استفاده از یک شناسه کالا/ خدمت در چند ردیف از صورتحساب الکترونیکی وجود دارد؛ لیکن در خصوص استفاده از شناسه کالا/ خدمت اختصاصی چنین امکانی وجود ندارد و در هر صورتحساب الکترونیکی در هر ردیف، صرفا از یک شناسه کالا/ خدمت اختصاصی میتوان استفاده نمود.
بعد از اتمام فرآیند نرخگذاری، مطابق با قانون مالیات بر ارزش افزوده، شناسه کالا/ خدمت اختصاصی دریافتی از وزارت صمت، در سامانه قابل رویت بوده و در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری خواهد شد.
بله، نظر به اجباری بودن شناسه کالا/خدمات در صدور صورتحساب الکترونیکی، مودیان محترم مالیاتی درصورت تمایل به استفاده از شناسههای GTIN، امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN از طریق سامانه استعلام شناسه عمومی و اختصاصی به آدرس portal.gs1-ir.org/home/services فراهم شده است.
جهت صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات میبایست از همان شناسه کالا/ خدمت موجود درسایت stuffid.tax.gov.ir استفاده نمود. لیکن با عنایت به اینکه در الگوی صادرات، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مطابق با نرخ درج شده در سایت مذکور اعتبارسنجی نمیگردد؛ لذا ضروری است درصورتحساب الکترونیکی با الگوی صادرات نرخ مالیات بر ارزش افزوده، صفر ثبت گردد.
مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی فقط در دو صورت این امکان وجود دارد:
درصورتی که مودی در سامانه ثبتنام my.tax.gov.irغیرمشمول مالیات بر ارزش افزوده شناخته شود؛
در الگوی صادرات؛ که در این صورت این دسته از مودیان جهت صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت آنها در سامانه مودیان از همان شناسه کالا/ خدمات مندرج در سامانه stuffid.tax.gov.irبا امکان تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده به صفر استفاده نمایند.
به موجب قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۳ به میزان یک واحد درصد (از %۹ به %۱۰) افزایش یافته است. بنابراین مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده در موارد عرضه کالا و خدمات مشمول (به استثنای کالاهای خاص موضوع ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده که دارای نرخهای جداگانهای هستند، مکلفاند از ابتدای سال ۱۴۰۳ و در زمان صدور صورتحساب مالیات و عوارض ارزش افزوده کالا و خدمات مشمول را به نرخ ده (۱۰) درصد درصورتحساب درج و از خریدار دریافت نمایند. لازم به ذکر است که افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده شناسه کالا/ خدمات اعمال و در سایت stuffid.tax.gov.ir بارگذاری گردیده است.
نکته: نرخ مالیات بر ارزش افزوده متناسب با تاریخ صدور صورتحساب الکترونیکی است و برای سال ۱۴۰۲ نه درصد و برای سال ۱۴۰۳ ۱۰ درصد است.
حد مجاز فروش مودیان مالیاتی (به غیر از واحدهای جدیدالتاسیس یا فاقد پرونده مالیاتی) براساس فروش ابرازی دوره متناظر سال قبل که مالیات آن پرداخت یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، محاسبه و در کارپوشه مودی نمایش داده خواهد شد. غیرفعالشدن کارپوشه به واسطه عبور از حد مجاز ماده (۶) قانون با عنایت به آییننامه مربوطه تاثیری در دریافت صورتحسابهای ارسالی ندارد ولی از این بابت اعتباری برای خریدار لحاظ نمیگردد.
پنج برابر فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش است. درصورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود، به نسبت آن میزان از مالیات پرداختشده، پنج برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود. برای مودیان واحدهای جدیدالتاسیس، واحدهای فاقد سابقه مالیاتی و یا مودیانی که فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات آن را به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت نموده و این فروش ابرازی کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم باشد؛ نیز ۵ برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون فوق الذکر محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود.
درصورت فعال بودن کارپوشه مودی و دارا بودن شرایط لازم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اگر فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه را صادر نماید و صورتحساب صادره مورد تایید طرف دوم معامله که مودی مالیاتی است باشد، آن صورتحساب حاوی اعتبار مالیاتی خواهد بود.
مودی از دو طریق میتواند حد مجاز فروش خود را افزایش دهد:
الف) افزایش حد مجاز فروش از طریق پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل:
درصورتی که مودی تمام یا قسمتی از بدهی مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل را پرداخت نکرده یا نسبت به ترتیب پرداخت آن اقدام ننموده باشد، میتواند با پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مزبور از افزایش حد مجاز فروش مندرج در ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان حداکثر تا مبلغ فروش ابرازی بهرهمند شود. در این صورت اداره امور مالیاتی میبایست مبلغ پرداخت یا ترتیب پرداخت دادهشده را حداکثر ظرف همان روز از طریق اداره کل امور مالیاتی ذیربط به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام نماید تا نسبت به افزایش حد مجاز فروش تا سقف مشخص شده در ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام شود. درصورتی که پرونده دوره مشابه سال قبل مودی پیش از درخواست افزایش حد مجاز فروش، مورد رسیدگی قرار گرفته و به قطعیت رسیده باشد و دراثر آن اعتبار مالیاتی قطعیشده کمتر از اعتبار مالیاتی ابرازی مودی باشد، مبلغ پرداخت یا ترتیب پرداخت دادهشده بدهی جهت افزایش حد مجاز فروش تا سقف مشخصشده در ماده (۶) قانون پس از کسر مابه التفاوت اعتبار مالیاتی قطعی شده و اعتبار مالیاتی ابرازی پرداختنشده میبایست به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام شود.
ب) افزایش حد مجاز فروش ازطریق پرداخت مالیات و عوارض متعلقه یا ارائه تضمین:
درصورت درخواست مودی برای افزایش حد مجاز فروش از این طریق، مودی موظف به پرداخت مالیات و عوارض فروش یا ارائه تضمین متناسب با میزان افزایش حد مجاز فروش درخواستی ملحوظ نظر قرار دادن نرخ مالیات بر ارزش افزوده هستند. درصورت پرداخت مالیات و عوارض متعلق حد مجاز فروش متناسب با نرخ مالیات و عوارض فروش تا سقف مالیات و عوارض فروش پرداختی به صورت سیستمی افزایش مییابد. درصورت ارائه تضمین توسط مودی از قبیل سپرده بانکی ضمانت نامه بانکی، وثیقه ملکی یا چک صیادی (بنفش رنگ)، ادارات امور مالیاتی موظفند نسبت به دریافت هر یک از تضامین یاد شده معادل مالیات و عوارض متعلق اقدام و مراتب را حداکثر ظرف همان روز از طریق اداره کل امور مالیاتی ذیربط جهت افزایش حد مجاز فروش متناسب با نرخ مالیات و عوارض فروش تا سقف مالیات و عوارض فروش تضمینی، به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام نمایند. سررسید تضامین موضوع این بند، حداکثر تا پایان مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به همان دوره مالیاتی هستند که پس از تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده پرداخت یا ترتیب پرداخت ظرف مهلت مقرر قانونی، تضامین دریافتی به مودی مسترد خواهد شد. در غیر این صورت نسبت به وصول بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده از محل تضامین مربوطه اقدام خواهد شد. درصورت درخواست افزایش حد مجاز فروش از هر یک از روشهای مذکور توسط مودی، ادارات امور مالیاتی مکلف به تکمیل فرم پیوست و ارسال آن به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط جهت اعلام به معاونت فناوریهای مالیاتی میباشند. شایان ذکر است پس از برقراری تمهیدات سیستمی پیشبینی شده، در این دستورالعمل به صورت غیردستی و برخط انجام خواهد شد.
اعتبار مالیاتی قابل پذیرش برای خریداران، اعتبار منعکس شده در سامانه مودیان بوده و چنانچه فروشنده صورتحسابی را با عدم رعایت حد مجاز فروش صادر نماید، واکنش خریدار میتواند دو حالت داشته باشد؛ خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را “تایید” مینماید و یا “تایید سیستمی” میگردد که حسب ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اعتباری برای خریدار لحاظ نخواهد شد. اگر خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را “رد” کند، صورتحساب الکترونیکی برای فروشنده نقدی تلقی شده و مالیات آن از فروشنده مطالبه میگردد و اعتباری هم برای خریدار لحاظ نمیگردد. در این صورت فروشنده میبایست پس از افزایش حد مجازفروش، نسبت به صدور صورتحساب اصلاحی و با رعایت مقررات حد مجاز ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام نماید.
درخصوص فروشهای نقدی/ نسیه و یا نسیهی کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه حد مجاز فروش صرفا برای مبالغ نسیه، در دورههایی که مبالغ آن پرداخت و به تایید طرفین رسیده باشد، لحاظ خواهد شد.