سوالات متداول

فروش کالاها و ارائه خدمات صادراتی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده، با عنایت به اینکه برای خریدار اعتبار ایجاد نمی‌کند، در محاسبات حد مجاز فروش هم ‌لحاظ نمی‌شود. در خصوص صورت‌حساب‌های الکترونیکی با الگوی صادرات، اگر این صورت‌حساب‌ها پس از اعتبارسنجی با اظهارنامه گمرکی موردتایید سامانه نباشند (عدم مطابقت با اظهارنامه گمرک) به عنوان صورت‌حساب نوع دوم با الگوی فروش در نظر گرفته شده و حد مجاز فروش آن اعمال خواهد شد.

مؤدیان حقوقی (مدیرعامل/ ‌مدیر تصفیه) و مؤدیان حقیقی (انفرادی، نماینده اصلی پرونده‌های مشارکتی) می‌توانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کدملی خود ثبت‌نام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و برای آن‌ها سطح دسترسی تعیین نمایند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه می‌تواند لیست پرونده/پرونده‌های مالیاتی تخصیص‌داده‌شده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و براساس سطح دسترسی تعریف‌شده اقدامات لازم را انجام دهد. جزییات آن در سند “راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir دربخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و نرم‌افزارهای مرتبط قابل بهره‌برداری می‌باشد.

درصورتی که فروشنده از صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول استفاده نماید و خریدار مصرف‌کننده نهایی نبوده و دارای کارپوشه فعال باشد، امکان تایید یا رد صورت‌حساب الکترونیکی پس از درج صورت‌حساب به صورت خودکار در کارپوشه خریدار، حداکثر تا۳۰ روز وجود دارد. درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورت‌حساب الکترونیکی به صورت سیستمی ‌تایید می‌گردد.

ورود از طریق my.tax.gov.ir  و یا tp.tax.gov.ir ؛ وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.

امکان غیرفعال‌سازی پرونده مالیاتی برای مودیان، به صورت سیستمی ‌از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir دربخش “پرونده‌های درآمد” و با انتخاب گزینه “جزییات” ایجاد گردیده است. لذا مودیان درصورت عدم فعالیت می‌توانند از طریق آدرس مذکور، غیرفعال‌سازی پرونده مربوطه را انجام دهند.

بطورکلی صورت‌حساب‌های خرید دارای وضعیت‌های زیر می‌باشند:

در انتظار واکنش: درصورتی که مؤدی به صورت‌حساب واکنش نشان نداده باشد و ۳۰ روز از زمان درج صورت‌حساب در کارپوشه نگذشته باشد.

تایید شده: درصورتی که مؤدی صورت‌حساب را تایید کرده باشد.

رد شده: در صورتی که مؤدی صورت‌حساب را در فرجه زمانی قانونی رد کرده باشد.

تایید سیستمی: در صورتی که مؤدی به صورت‌حساب واکنش نشان نداده باشد، پس از گذشت ۳۰ روز از زمان درج صورت‌حساب در کارپوشه، صورت‌حساب تایید سیستمی ‌می‌گردد.

عدم‌نیاز به واکنش: صورت‌حساب‌هایی که برای مصرف‌کننده نهایی صادر می‌شود (نوع۲ و نوع۳).

عدم‌امکان واکنش: صورت‌حساب‌هایی که در زمان صدور، وضعیت کارپوشه خریدار آن‌ها غیرمجاز (موقت یا دائم) باشد و ۳۰ روز از تاریخ صدور آن‌ها گذشته باشد.

ابطال شده: درصورت صدور صورت‌حساب الکترونیکی ارجاعی، مرجع همان صورت‌حساب ابطال شده تلقی می‌گردد.

با ثبت درخواست ویرایش در سامانه ثبت‌نام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور توسط مؤدی، پرونده مالیاتی مؤدی از مرحله نهایی و تایید‌شده (گام ۴) خارج و وارد مرحله ویرایش و عدم‌تایید اطلاعات (گام ۳) شده؛ درنتیجه کارپوشه مؤدی تغییر وضعیت داده و از فعال به غیرمجاز موقت تغییر می‌نماید. همچنین تمامی ‌شناسه یکتاهای حافظه مالیاتی، غیرفعال و امکان دریافت و بارگذاری صورت‌حساب فروش در سامانه مؤدیان برای کارپوشه آن پرونده وجود نخواهد داشت.

با تکمیل و تأیید نهایی اطلاعات ویرایش‌شده در سامانه ثبت‌نام الکترونیکی، پرونده مالیاتی مربوطه در کارپوشه سامانه مؤدیان فعال ‌شده و مؤدی می‌تواند با ورود به کارپوشه مجدداً شناسه یکتای حافظه مالیاتی درخواست و دریافت نماید. لازم به ذکر است با درخواست شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مؤدی، شناسه حافظه مالیاتی غیرفعال قبلی مجدداً فعال خواهد شد.

با رد صورت‌حساب الکترونیکی توسط خریدار، صورت‌حساب برای فروشنده باطل شده محسوب نمی‌شود و فروشنده می‌تواند درصورت نیاز با شماره مالیاتی صورت‌حساب مرجع (صورت‌حساب رد شده)، صورت‌حساب ارجاعی (صورت‌حساب اصلاحی/ ابطالی یا برگشت از فروش) صادر نماید.

جهت “سفارشی‌سازی” ستون‌های مورد نیاز در نمایش صورت‌حساب می‌باشد.

بله، از طریق گزینه “دریافت صورت‌حساب‌ها” امکان دریافت صورت‌حساب‌ها در قالب فایل اکسل وجود دارد.

بله؛ در جزئیات صورت‌حساب با کلیک بر روی آیکون PDF، صورت‌حساب الکترونیکی به صورت فایل PDF قابل دریافت و چاپ می‌باشد.

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من