سوالات متداول

با سه روش می‌توان صورت‌حساب الکترونیکی را جست‌و‌جو کرد:

جست‌و‌جوی عادی: اطلاعات صورت‌حساب‌های خرید براساس نقش مؤدی و یا الگوی صورت‌حساب قابل جست‌و‌جو می‌باشد.

جست‌و‌جوی پیشرفته: با انتخاب نقش مودی و الگوی صورت‌حساب، آیتم‌های مختلفی از قبیل شماره مالیاتی، کد شعبه، شماره اقتصادی فروشنده و غیره جهت جست‌و‌جو اطلاعات صورت‌حساب‌های خرید در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین در هر جست‌و‌جو امکان فیلترکردن صورت‌حساب‌های خرید نیازمند اقدام، با انتخاب گزینه”فقط موارد نیازمند اقدام” نمایش داده می‌شوند.

اقدام سریع: مودی می‌تواند با استفاده از شماره مالیاتی، صورت‌حساب موردنظر خود را در بخش “مدیریت صورت‌حساب” جست‌و‌جو نماید.

در جزئیات صورت‌حساب با کلیک بر روی دکمه “صورت‌حساب مرجع” می‌توان صورت‌حساب مرجع را مشاهده نمود.

درصورت مشاهده جزئیات صورت‌حساب مرجع و انتخاب گزینه “صورت‌حساب ارجاعی” امکان مشاهده صورت‌حساب‌های ارجاعی برای آن صورت‌حساب مرجع وجود دارد.

بله؛ در” فهرست صورت‌حساب‌ها” یا در “جزئیات صورت‌حساب” با کلیک بر روی گزینه انتقال صورت‌حساب، شعبات پرونده نمایش داده می‌شود و با انتخاب شعبه موردنظر صورت‌حساب به شعبه موردنظر انتقال می‌یابد.

بله،  در بخش “جزئیات صورت‌حساب” با انتخاب گزینه” انتقال”، امکان انتقال صورت‌حساب به شعبه دیگر مربوط به آن پرونده وجود دارد. پس از انتخاب گزینه انتقال، شعبات مربوط به آن پرونده در فرم “جهت انتخاب و انتقال” صورت‌حساب به آن شعبه نمایش داده می‌شود. مودی می‌تواند شعبه موردنظر را انتخاب و تایید نماید تا صورت‌حساب به شعبه موردنظر منتقل شود و با فیلتر شناسه شعبه، امکان مشاهده و دریافت گزارش صورت‌حساب‌های شعبه تعیین شده امکان‌پذیر است.

با کلیک بر روی این گزینه، اطلاعات صحیح صورت‌حساب نمایش داده می‌شود. محاسبات در سامانه مؤدیان براساس اطلاعات اصلاح شده محاسبه می‌گردد.

برای انتقال صورت‌حساب الکترونیکی ثبت‌شده در سامانه مودیان برای امر (خرید و یا فروش)، در بخش جزئیات صورت‌حساب قسمت اقلام کالا، قلم کالاهای حق‌العمل‌کاری را انتخاب و بر روی گزینه (عملیات حق‌العمل‌کاری) کلیک می‌کنیم، شماره قراردادهای حق‌العمل‌کاری ثبت و نمایش‌داده‌شده را انتخاب نموده و گزینه تائید را انتخاب می‌نماییم. پس از پایان مراحل گفته‌‌شده، یک صورت‌حساب مجازی برای آمر ایجاد و ارسال می‌گردد و در اطلاعات صورت‌حساب نقش مودی از (عادی به حق‌العمل‌کاری) تغییر می‌کند. لازم به ذکر است به منظور حق‌العمل‌کاری خرید ضروری است که خریدار قبل از انجام عملیات حق‌العمل‌کاری نسبت به تایید صورت‌حساب الکترونیکی اقدام نماید.

مودی(خریدار) برای ثبت پرداخت‌های انجام ‌شده در خصوص صورت‌حساب‌های الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه یا نقد/ نسیه) باشد، می‌تواند در جزئیات صورت‌حساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه” کلیک نموده و اطلاعات پرداخت‌های انجام ‌شده را ثبت نماید. پس از ثبت اطلاعات پرداخت توسط خریدار، اطلاعات پرداخت خرید برای فروشنده جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده می‌شود. با تایید اطلاعات پرداخت توسط فروشنده، وضعیت اطلاعات پرداخت نسیه توسط خریدار در جزئیات صورت‌حساب “تایید شده” نمایش داده می‌شود. همچنین درصورتی که اطلاعیه پرداخت ثبت‌شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، خریدار می‌تواند نسبت به «ابطال» اطلاعیه پرداخت اقدام نماید.

مودی(فروشنده) برای ثبت پرداخت‌های انجام ‌شده در خصوص صورت‌حساب‌های الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه و یا نقد/ نسیه) باشد، می‌تواند در جزئیات صورت‌حساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت پرداخت جدید” کلیک نموده و اطلاعات پرداخت‌های انجام‌ شده را ثبت نماید. پس از ثبت پرداخت توسط فروشنده، اطلاعات پرداخت برای خریدار جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده می‌شود. همچنین درصورتی که پرداخت ثبت‌شده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، فروشنده می‌تواند نسبت به «ابطال» پرداخت اقدام نماید.

بیانگر اقداماتی است که هر یک از طرفین معامله انجام می‌دهند و نیازمند واکنش طرف دوم صورت‌حساب می‌باشد. این اقدامات عبارتند از: ثبت پرداخت، ثبت اطلاعیه پرداخت و انتقال حق‌العمل‌کاری.

بله؛ درصورت استفاده از صورت‌حساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه و تایید صورت‌حساب الکترونیکی در کارپوشه ظرف مهلت مقرر ۳۰ روزه و یا تایید سیستمی، با رعایت سقف حدمجاز فروش فروشنده در هنگام صدور صورت‌حساب و نسبت به میزان مبلغ پرداختی ثبت‌شده در کارپوشه، اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ می‌گردد.

خیر؛ درصورت ثبت صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان و درصورت عدم واکنش در مهلت مقرر ۳۰ روزه، صورت‌حساب تایید سیستمی شده و در این صورت امکان رد صورت‌حساب توسط خریدار وجود ندارد. لیکن خریدار می‌تواند درصورت نیاز از فروشنده درخواست نماید تا نسبت به اصلاح/ابطال صورت‌حساب الکترونیکی اقدام نماید.

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من