پس از ورود به بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» از لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» بر روی گزینه «الصاق به پرونده» کلیک نمایید تا لیست پروندههای الکترونیک مالیاتی شما نمایش داده شود.
در این مرحله شما میتوانید یکی از پروندههای نمایشدادهشده خود را انتخاب و دکمه «الصاق» را کلیک نمایید تا دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی موردنظر به لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقشده» اضافه شود.
توجـه: درصورتی که در لیست نمایشدادهشده هیچ پروندهای موجود نبود، بر روی دکمه «ثبتنام الکترونیک جدید» کلیک کرده و در پنجره جدید، اقدام به پیشثبتنام جدید نمایید.
توجـه: درصورت انتخاب پروندههای عدم تکمیل (قرمز رنگ)، میبایست قبل از ثبت تایید نهایی نسبت به تکمیل اطلاعات ثبتنام مربوطه اقدام نمایید.
پس از این مرحله و تعیین تکلیف سایر دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود بر روی دکمه «تایید نهایی» کلیک کنید.
چنانچه پس از الصاق یک دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی به یک پرونده الکترونیکی، قصد تغییر پرونده انتخابی را داشتید میتوانید با کلیک روی گزینه «تغییر پرونده»، دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی موردنظر را به لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» برگردانده و مجددا به روش ذکر شده در بالا پرونده مرتبط با آن را انتخاب نمایید.
همچنین اگر بعد از ثبت دکمه «تایید نهایی» قصد ویرایش دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی الصاقشده را داشتید، میتوانید از دکمه «ویرایش مجدد» استفاده نمایید.
لیست موارد الصاقنشده به معنی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی است که توسط بانک مرکزی به نام مودی ثبت شده و مودی هنوز اقدامی نسبت به تعیین تکلیف آنها انجام نداده است.
جهت تعیین تکلیف این موارد مودی میتواند دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی نشاندادهشده در لیست را یا به یکی از پروندههای الکترونیکی مالیاتی خود الصاق و متصل کرده و یا درخواست غیرفعالسازی آن را نماید تا پس از بررسی توسط بانک مرکزی این موارد غیرفعال شوند.
موارد الصاقشده به معنی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی است که به یکی از پروندههای الکترونیکی مالیاتی شما متصل شدهاست.
مواردی که در لیست غیرفعالسازی قرار دارند دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی هستند که به تشخیص شما به هیچکدام از پروندههای الکترونیکی مالیاتی شما مرتبط نبوده و یا اطلاعات آن اشتباه است و درخواست غیرفعالسازی ارسال شده از طرف شما در حال بررسی توسط بانک مرکزی بوده و پس از پایان بررسی غیرفعال میگردد.
در بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی»، درصورتی که پس از ثبت «تایید نهایی»، از ارسال درخواست غیرفعالسازی یک یا چند دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی منصرف شده باشید، ابتدا میبایست دکمه «ویرایش مجدد» را کلیک نمایید.
نکتـه: درصورتی که دکمه «ویرایش مجدد» را مشاهده نمیکنید، میبایست تمام موارد موجود در لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» را با الصاق و یا غیرفعالسازی تعیین تکلیف نموده و دکمه «تایید نهایی» را کلیک نمایید.
در گام بعد و تا قبل از ارسال درخواست غیرفعالسازی به بانک مرکزی، میتوانید با فشردن دکمه «فعالسازی»، دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی موردنظر را مجددا به لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» بازگردانید.
ولی درصورتی که درخواست غیرفعالسازی به بانک مرکزی ارسال گردد دیگر امکان فعالسازی وجود نخواهد داشت.
توصیه میگردد پیش از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی»، اطلاعات نمایشدادهشده در لیستهای مختلف را به دقت بررسی نموده و از صحت آنان اطمینان حاصل نمایید.
درصورتی که دارنده دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی از قبل پرونده مالیاتی نداشته باشد، بانک مرکزی برای وی یک پرونده مالیاتی جدید در سازمان امور مالیاتی ثبتنام کرده و اطلاعات آن را به این سازمان ارسال میکند. چنانچه درخواست غیرفعالسازی پذیرنده بانکی خود را ثبت کرده باشید، میتوانید پرونده متصل به آن را که قبلا توسط بانک مرکزی ثبتنام شده و هنوز تکمیل نشده است نیز حذف نمایید.
برای حذف ثبتنامهای انجام شده توسط بانک مرکزی به نام شما که بخشی یا تمام اطلاعات آن اشتباه بوده و یا متعلق به شما نیست، میبایست پس از ورود به بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» از لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» تمام موارد نمایش داده شده را با انتخاب «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعالسازی» تعیین تکلیف نمایید. در پایان بر روی دکمه «تایید نهایی» کلیک نمایید.
توجـه: دقت نمایید امکان ویرایش دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که درخواست غیرفعالسازی آنها را نمودهاید تا زمانی میسر است که پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» اطلاعات مذکور به بانک مرکزی ارسال نشده باشند؛ لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید. در مرحله بعد با کلیک بر روی دکمه «حذف پروندههای بانک مرکزی» لیستی از ثبتنامهای انجام شده توسط بانک مرکزی که هیچ دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی به آن الصاقنشده و میتوانید حذف نمایید را مشاهده میکنید که با انتخاب آنها و کلیک روی دکمه «حذف پرونده» ثبتنام موردنظر حذف خواهد شد.
متن خطای ۱:
»مودی گرامیخواهشمند است ابتدا فعالیت اقتصادی متناظر با هر یک از دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود را مشخص نمایید. «
زمانی با این خطا روبهرو میگردید که پیش از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» تمام موارد موجود در لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» را با انتخاب یکی از گزینههای «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعالسازی» تعیین تکلیف ننموده باشید.
متن خطای ۲:
«مودی گرامی با توجه به اینکه ثبتنامهایی که برای آنها پذیرنده متناظر وجود دارد هنوز تکمیل نشدهاند، امکان تایید نهایی این فرآیند وجود ندارد. این پذیرنده پس از گذشتن موعد زمانی غیرفعال خواهد شد؛ لذا قبل از تایید نهایی نسبت به تکمیل فرآیند ثبتنام تا گام نهایی اقدام فرمایید».
زمانی با این خطا مواجه میگردید که یکی از دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی به پرونده ثبتنام الکترونیکی متصل شدهاست که در وضعیت «تکمیلنشده» قرار دارد؛ لذا برای رفع این مشکل میبایست ابتدا ثبتنام مربوطه را تکمیل نمایید.
برای این منظور بر روی منوی «پروندههای مالیاتی» کلیک کنید. پس از آن وارد منوی «پروندههای درآمد» شده و گزینه «جزئیات پرونده» مربوط به پرونده تکمیلنشده موردنظر را انتخاب نمایید. در پنجره نمایشدادهشده، دکمه «ورود و ویرایش» را کلیک کنید تا به سامانه ثبتنام الکترونیک هدایت شوید. در صفحه نمایشدادهشده، از سمت چپ تصویر بر روی دکمه «نمایش و ویرایش اطلاعات» کلیک نمایید. در این پنجره، از کادر «اشکالات و نواقص اطلاعاتی» مواردی که با رنگ قرمز نوشته شده را کلیک نموده و اطلاعات خواسته شده را به دقت تکمیل کنید تا ثبتنام پرونده الکترونیکی مالیاتی شما تکمیل گردد. پس از تکمیل پرونده موردنظر به درگاه ملی خدمات الکترونیک و بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» بازگشته و دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی موردنظر خود را به پرونده تکمیلشده مذکور الصاق نموده و دکمه «تایید نهایی» را کلیک نمایید.
توجه نمایید در بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» پس از کلیک بر روی دکمه «تایید نهایی» امکان ویرایش اطلاعات ارسالی به بانک مرکزی جهت غیرفعالسازی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیک وجود نخواهد داشت، لذا پیش از تایید نهایی، موارد انتخابی را به دقت بررسی نمایید.
خیر؛ تمام فعالان اقتصادی دارای ابزار پرداختهای بانکی میبایست دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود را به پروندهای که متعلق به خود آنان است، الصاق نمایند و اتصال به پرونده مالیاتی شخص دیگر امکانپذیر نیست.
درصورتی که از قبل هیچ پرونده مالیاتی ندارید، میتوانید با مراجعه به منوی «پروندههای مالیاتی» (سمت راست درگاه ملی) و سپس «پروندههای درآمد»، «ایجاد پرونده مالیات بر درآمد جدید» را انتخاب نموده و در پنجره باز شده، اقدام به پیش ثبتنام و ثبتنام جدید نمایید.
در منوی «ساماندهی پذیرندههای بانکی» اگر بعد از ثبت دکمه «تایید نهایی» قصد ویرایش و یا غیرفعالسازی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقشده را داشتید میتوانید از دکمه «ویرایش مجدد» استفاده نمایید.
پس از کلیک بر روی «ویرایش مجدد» تمام دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که به پروندههای مالیاتی شما الصاق شده باشند مجددا به لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقشده» باز میگردند.
حال از لیست «دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی الصاقنشده» با استفاده از دکمههای «تغییر پرونده» و «درخواست غیرفعالسازی» میتوانید موارد موردنظر را به پرونده جدید الصاق و یا برای آن درخواست غیرفعالسازی نمایید.
در منوی «ساماندهی پذیرندههای بانکی»، شرکت ارائهدهنده خدمات پرداخت الکترونیک و سایر اطلاعات مرتبط با تمام دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی لیستشده قابل مشاهده است. شما میتوانید با تماس با شرکت صادرکننده دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی خود و ارائه سه مقدار کلیدی و منحصربهفرد «کد پذیرنده فروشگاهی»، «کد سوییچ پرداخت» و «شماره پایانه»، اطلاعات موردنیاز مرتبط با آن را دریافت نمایید.
به زودی امکان مشاهده حساب بانکی متصل به دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی نیز به درگاه ملی خدمات الکترونیک اضافه خواهد شد.
جهت اطلاع از شماره حسابهای متصل به دستگاههای کارتخوان پیشخوان الکترونیک که با شماره ترمینال ۷۴ آغاز شدهاند، میتوانید با شمارهی ۰۲۱۶۶۴۳۰۵۵۴ تماس حاصل نمایید.
اطلاعات دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی که در بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» درگاه ملی خدمات الکترونیک نمایش داده شدهاست، از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است.
درصورتی که اطلاعات مربوط به دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی خود را در این بخش مشاهده نمیکنید، این به این معنی است که بانک مرکزی هنوز اطلاعات آن را به سازمان امور مالیاتی ارسال نکرده است.
شما میتوانید در روزهای آتی به درگاه ملی خدمات الکترونیک مراجعه نمایید تا پس از نمایش اطلاعات دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی موردنظر، آنها را تعیین تکلیف نمایید.
از زمان ارسال اطلاعات دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی کشور، مودی ۱۵ روز فرصت دارد تا موارد مذکور را تعیین تکلیف نماید.
همچنین یادآوری میگردد میتوانید عملیاتهای «الصاق به پرونده» یا «درخواست غیرفعالسازی» را روی مواردی که هماکنون به شما نمایش داده شده است، انجام و تایید نهایی نمایید.
تمام اطلاعاتی که در بخش «ساماندهی پذیرندههای بانکی» مشاهده مینمایید، از طرف بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شده است.
با توجه به این که بخشی از اطلاعات ارسالی مورد اعتراض مودیان محترم مالیاتی قرار گرفته بود، سازمان امور مالیاتی به منظور تکریم مودیان مالیاتی خدمت «ساماندهی پذیرندههای بانکی» را به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir اضافه نموده است. از این پس مودیان میتوانند بدون مراجعه حضوری به ادارات کل مالیاتی و یا بانک، فرآیند الصاق و غیرفعالسازی پذیرندههای بانکی را انجام دهند.
بله، امکان ساماندهی پذیرندههای بانکی برای اشخاص حقوقی نیز در درگاه ملی خدمات الکترونیک و منوی «ساماندهی پذیرندههای بانکی» تعبیه شده و در دسترس مودیان محترم مالیاتی قرار دارد.
کاربری و اطلاعات نمایش داده شده در بخش ساماندهی پذیرندههای بانکی برای اشخاص حقوقی نیز مانند اشخاص حقیقی میباشد، ولی با ۲ تفاوت زیر:
۱- اشخاص حقوقی تنها یک پرونده مالیاتی دارند و برای الصاق دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی خود، همان یک پرونده را میتوانند انتخاب نمایند.
۲- برای اشخاص حقوقی تمام دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی به طور پیشفرض به پرونده مذکور الصاق شده است. لذا درصورتی که مودی حقوقی مشاهده نماید که یکی از دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی نمایشدادهشده متعلق به او نیست، میتواند با کلیک بر روی دکمه «تغییر پرونده» آن را به لیست موارد «الصاقنشده» ارسال نماید.
سپس با استفاده از گزینه «درخواست غیرفعالسازی» درخواست غیرفعالسازی آن را به بانک مرکزی ارسال نماید.
با مراجعه به آدرس tax.gov.ir و ورود به سامانه «ثبت الکترونیکی اعتراضات و شکایات»، میتوانید اعتراض خود را به برگ ارزیابی و یا ابلاغیه رای هیات حل اختلاف مالیاتی، ثبت و مراحل رسیدگی به آن را پیگیری نمایید. به زودی این خدمت به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور نیز اضافه خواهد شد.