اطلاعیه شماره ۳۹- در خصوص الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی با الگوی شماره ۲ (فروش ارز)

۱۱ تیر ۱۴۰۳

متن و تصویر اطلاعیه شماره ۳۹ سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر است:

با عنایت به سوالات و ابهامات مودیان محترم مالیاتی در خصوص چگونگی صدور صحیح صورتحساب‌­های الکترونیکی با الگوی شماره ۲ (الگوی ارز) به استحضار می­رساند؛ براساس قواعد مندرج در ”سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی“ ، ضروری است هنگام صدور صورتحساب نکات زیر مورد توجه قرار گیرد:

  1. برای فروش ارز به صورت اسکناس برای هر نوع  ارز (دلار، یورو،…)، می‌بایست صرفا در یک ردیف  و با شناسه (عمومی یا اختصاصی)  ”خدمت فروش ارز به صورت اسکناس در صورتحساب الکترونیکی ثبت شود.
  2. برای فروش ارز به صورت حواله برای هر نوع  ارز (دلار، یورو،…)، می­بایست در یک ردیف  شناسه (عمومی یا اختصاصی) ”خدمت فروش ارز به صورت حواله و در ردیف‌های بعدی کارمزدهای مربوطه با شناسه‌های (عمومی یا اختصاصی) ”حق‌العمل ارزی فروش ارز به صورت حواله“  و ”حق‌العمل ریالی فروش ارز به صورت حواله در صورتحساب الکترونیکی ثبت گردد.
  3. در صدور صورتحساب  الکترونیکی ارز (الگوی ۲) می‌بایست از شناسه­‌های مرتبط با خدمات فروش ارز که در سامانه دریافت شناسه کالا/خدمت به نشانی stuffid.tax.gov.ir  بارگذاری گردیده، استفاده گردد.
  4. نرخ برابری ارز با ریال، نرخ فروش ارز بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان صدور صورتحساب الکترونیکی می‌­باشد.
  5. مقدار فیلد ”تفاوت نرخ خرید و فروش ارز/ کارمزد فروش ارز، به ازای یک واحد فروش ارز محاسبه و در صورتحساب الکترونیکی ثبت ­شود.
  6. مبلغ کل کالا/خدمت در صورتحساب از محاسبه مجموع ”مبلغ قبل از تخفیف“ (مبلغ ارز فروخته شده به ریال)، ”مبلغ مالیات بر ارزش افزوده“، ”مبلغ سایر مالیات و عوارض“ و همچنین ”مبلغ سایر وجوه قانونی“ به دست می‌آید.

Os = Es + Ks + Ks2 + Ks3

os : مبلغ کل کالا/خدمت؛

Es : مبلغ قبل از تخفیف؛

Ks : مبلغ مالیات بر ارزش افزوده؛

Ks2 : مبلغ سایر مالیات و عوارض؛

Ks3 : مبلغ سایر وجوه قانونی.

  •  مأخذ محاسبه مالیات بر ارزش افزوده ”تفاوت نرخ خرید و فروش ارز/ کارمزد فروش ارز“ در ”میزان ارز“ می‌باشد.
  • تمامی مبالغ مندرج در صورتحساب‏های الکترونیکی برای همه انواع الگوها از جمله الگوی فروش ارز بر حسب ریال محاسبه و درج گردد.

 

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من