اطلاعیه شماره ۴۶- رفع برخی ابهامات پیرامون اعلامیه‌های واردات

۳۱ مرداد ۱۴۰۳

متن و تصویر اطلاعیه شماره ۴۶ سازمان امور مالیاتی کشور به شرح زیر است:

با عنایت به سوالات و ابهامات مودیان محترم مالیاتی در خصوص اعلامیه‌های واردات به استحضار می‌رساند؛

  • اعلامیه‌های واردات تنها برای اظهارنامه‌های گمرکی با وضعیت “پروانه شده”، در کارپوشه مودیان ثبت خواهد‌شد .
  • تاریخ و زمان صدور اعلامیه‌های واردات برابر با “تاریخ شماره رسید ” مندرج در جدول “شرح حسابداری” اظهارنامه گمرکی مودیان محترم می‌باشد و” تاریخ ثبت اظهارنامه گمرکی(تاریخ کوتاژ)” ملاک عمل نخواهد‌بود . لذا در صورت عدم درج تاریخ شماره رسید در اظهارنامه گمرکی صادره توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران، اعلامیه واردات مربوطه، در کارپوشه مودیان ثبت نمی‌گردد.

 

  • آثار مالیاتی مربوط به هر اظهارنامه گمرکی و همچنین اعلامیه‌های واردات، بر اساس ” تاریخ شماره رسید” یا همان “تاریخ و زمان صدور” اعلامیه‌های واردات در دوره‌های مالیات بر ارزش افزوده برای مودیان محترم، لحاظ می‌گردد. به طور مثال، در صورتی که “تاریخ ثبت اظهارنامه گمرکی (تاریخ کوتاژ)” در دوره زمستان و “تاریخ شماره رسید” در دوره بهار باشد؛ آثار مالیاتی مربوط به اظهارنامه گمرکی مذکور در دوره بهار لحاظ خواهد‌شد .

 

  • با توجه به اینکه ” نرخ مالیات و عوارض” مندرج در برخی از اظهارنامه‌های گمرکی مربوط به دوره بهار ، منطبق با نرخ مالیات و عوارض موضوع ماده (۷) ، ماده(۹) و ماده (۲۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ نبوده‌است؛ لذا مجموع مالیات و عوارض پرداختی مربوط به این اظهارنامه‌های گمرکی در ردیف ‌”سایر اعلامیه‌های واردات مبتنی بر اظهارنامه گمرکی” در جدول (ب) اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار سال ۱۴۰۳، بارگذاری شده‌است‌.

 

  • در مواردی که اظهارنامه‌های گمرکی با وضعیت “پروانه شده” بابت دوره بهار ۱۴۰۳ و زمستان ۱۴۰۲ وجود‌دارد که تاکنون با رعایت موارد فوق و مطابق تبصره‌(۲) ماده (۵) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان به سازمان امور مالیاتی واصل نشده و در اعلامیه مربوطه در کارپوشه مودیان درج نشده‌است؛ مودیان محترم می‌توانند ‌”پرداختی لحاظ نشده” مورد ادعای خود بابت “‌مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده بابت واردات در دوره زمستان سال ۱۴۰۲ و دوره بهار سال ۱۴۰۳” را در جدول (د) اظهارنامه‌ی پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار ۱۴۰۳ وارد نمایند.

 

لازم به ذکر است که در صورت احراز “‌خلاف واقع بودن مقدار مورد ادعای مودی در این ردیف‌”، این اقدام مشمول جرایم موضوع بند ب ماده (۳۶) و ماده (۳۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد‌بود .

 

  • شرکت معتمد ملل شریف در آبان ماه 1402 با هدف ارائه راهکارهای نوآورانه و تکیه بر فناوری‌های نوین برای ارائه خدمات مالیاتی و تسهیل امور مالیاتی مودیان تاسیس شد. این شرکت با بهره‌مندی از کادر مجرب و توانمند متشکل از فارغ‌التحصیلان و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و با بهره‌مندی از حمایت‌های موسسه اعتباری ملل، با ارائه سبد متنوعی از راهکارهای نرم‌افزاری با نام تجاری معتمد من، ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را برای مودیان تسهیل می‌کند.​

    کلیه حقوق مادی و معنوی برای معتمد ملل شریف محفوظ است
  • سامانه پاسخگویی معتمد من

    سامانه پاسخگویی معتمد من