۱۲ آبان ۱۴۰۴
بر اساس بند (غ) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴، از تاریخ ۱ دیماه ۱۴۰۴ فقط اعتبار مالیاتی مرتبط با صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مؤدیان در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پذیرفته میشود.
سازمان امور مالیاتی کشور با همکاری مؤدیان و تشکلهای صنفی، سامانههای الکترونیکی مالیاتی را توسعه داده و بستر لازم برای صدور صورتحسابهای الکترونیکی را فراهم کرده است.
بررسی رفتار مؤدیان در یک سال گذشته، نشاندهنده اثر مثبت این اقدامات است. طبق دادههای موجود، در دوره مالیاتی بهار ۱۴۰۴، تنها ۹ درصد از مالیات و عوارض خرید مؤدیان بر اساس صورتحسابهای غیرالکترونیکی (کاغذی) ثبت شده است.
سازمان پیشبینی میکند تا پیش از دیماه ۱۴۰۴، این نسبت به کمتر از پنج درصد برسد. این موضوع نشاندهنده حرکت مستمر نظام مالیاتی کشور به سمت شفافیت، کارایی و کاهش خطاهای انسانی است.
از ابتدای دیماه، اعتبار مالیاتی مربوط به صورتحسابهای غیرالکترونیکی در محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پذیرفته نخواهد شد. تأثیر این موضوع در فرم محاسبه بدهی مالیاتی زمستان ۱۴۰۴ و در اردیبهشت ۱۴۰۵ قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین، مؤدیان باید تا پایان آذرماه ۱۴۰۴ اقدامات لازم برای انطباق با سامانه مؤدیان را انجام دهند.
بر اساس ماده (۲۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تاکنون ۲۰ شرکت معتمد ارائهدهنده خدمات مالیاتی از سازمان امور مالیاتی کشور مجوز دریافت کردهاند. این شرکتها با هدف تضمین صحت عملکرد مؤدیان در صدور صورتحسابهای الکترونیکی، تسهیل ثبت دقیق معاملات و ارائه آموزشهای لازم به فعالیت مشغولاند.
مطابق تبصره ماده (۲۶)، سازمان امور مالیاتی موظف است تعرفه خدمات شرکتهای معتمد را مطابق مصوبه شورای اقتصاد و از محل وصولیهای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند.
بنابراین، مؤدیان میتوانند بدون پرداخت هزینه، از خدمات شرکتهای معتمد مالیاتی برای صدور صورتحسابهای الکترونیکی استفاده کنند.
فهرست رسمی شرکتهای معتمد در درگاه اینترنتی سازمان امور مالیاتی کشور در دسترس عموم قرار دارد.