چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی )اصلی/ اصلاحی) بخشی از کالا/ خدمت کاهش یافته باشد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش اقدام مینماید. صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب برگشت از فروش که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب اصلی مرجع و حاوی شماره منحصربهفرد مالیاتی صورتحساب مرجع بوده و شامل اقلام کالا/ خدمت فروخته شده منهای اقلام برگشتی است را درصورتحساب درج و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛
نکته ۱: اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار غیرقابلاصلاح میباشد.
نکته ۲: تعداد/ مقدار کالا/ خدمت میبایست نسبت به صورتحساب مرجع کاهش یافته باشد.
نکته۳ : درصورتی که تمام اقلام کالا/ خدمت برگشت داده شده باشد، میبایست صورتحساب ابطالی صادر شود. جزییات آن در سند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
چنانچه پس از صدور صورتحساب (اصلی، اصلاحی، برگشت از فروش) شرط/ شروط زیر برقرار باشد، صادرکننده صورتحساب الکترونیکی میبایست صورتحساب ابطالی که از نظر نوع و الگوی صورتحساب مطابق صورتحساب مرجع بوده و حاوی شماره منحصربهفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و در سامانه مؤدیان ثبت نماید؛
– تغییر اقلام اطلاعاتی مربوط به خریدار
– بازگشت تمام اقلام موجود درصورتحساب مرجع
– احراز عدم تحقق معامله براساس اسناد و مدارک مثبته
جزییات بیشتر در سند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
درصورت افزایش، برای تعداد/ مقدار افزایشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب جدید (اصلی)، میتوان صورتحساب (اصلاحی) نیزصادرنمود (امکان افزودن شناسه کالا/ خدمت جدید درصورتحساب اصلاحی وجود ندارد).
درصورت کاهش، برای تعداد/ مقدار کاهشی علاوه بر امکان صدور صورتحساب برگشت از فروش، صورتحساب اصلاحی نیز میتوان صادر نمود (تنها درصورت ثبت اشتباه تعداد/ مقدار درصورتحساب اصلی از این قابلیت میتوان برای اصلاح استفاده نمود). جزییات بیشتر در سند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
شماره منحصربهفرد مالیاتی (taxid)، شماره منحصربهفرد مالیاتی صورتحساب مرجع (irtaxi)، تاریخ و زمان صدور صورتحساب میلادی(indatim)، شماره اقتصادی فروشنده (TINS) جزییات آن در سند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
ثبتنام در نظام مالیاتی به نشانیregister.tax.gov.ir؛
ثبتنام (اشخاص حقیقی فاقد ثبتنام) از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir نشانی اخذ گواهی الکترونیکی مناسب از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در سایت مرکز دولتی صدور گواهی الکترونیکی ریشه به نشانی rca.gov.ir قابل مشاهده است.
دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی: ورود به کارپوشه اختصاصی از طریق نشانی my.tax.gov.ir؛ انتخاب پرونده مالیاتی، انتخاب بخش عضویت، تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی در کارپوشه، استفاده از پایانه فروشگاهی مطابق استانداردهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور، صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی، ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان.
سند ویژگیها و مشخصات فنی پایانههای فروشگاهی-حافظه مالیاتی و پیوستهای آن در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir در بخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
مطابق اطلاعیه شماره ۲۲ سازمان، مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت آن در سامانه مودیان تا اطلاع ثانوی ۲۱ روز میباشد.
تمامی مقادیر ریالی به جز فیلد مبلغ واحد میبایست، با احتساب۰ رقم اعشار (روش قطع کردن) و نیز تمامی مقادیر ارزی با احتساب ۴ رقم اعشار (روش قطع کردن)، مطابق با سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی محاسبه و درصورتحساب درج گردد.
اطلاعات مربوط به واردات کالا، از طریق درگاه گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه مودیان ارسال و در کارپوشه بخش واردات مربوط به واردکننده درج میگردد.
درصورتحساب الکترونیکی نوع دوم، اطلاعات خریدار از فیلدهای اختیاری میباشد؛ لذا الزامی به ثبت آن وجود ندارد لیکن درصورت ثبت آن در سامانه مودیان میبایست قواعد فیلدها از لحاظ اعتبار دادهای و الگوریتمی مطابق با سند «دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی» رعایت گردد و درصورت نامعتبر بودن اعتبار دادهای، منجر به رد صورتحساب الکترونیکی میگردد.
در فرآیند دریافت شناسه یکتا، درصورتی که مؤدی نوع ارسال صورتحساب الکترونیکی خود را “توسط شرکت معتمد/ سامانههای دولتی با کلید شرکت معتمد/سامانههای دولتی” انتخاب نماید، نیازی به ثبت کلید عمومی توسط مؤدی نیست.
به معنی این است که فیلد مبلغ پرداختی نقدی (فیلدcap) اشتباه محاسبه شدهاست. معمولا دلیل اصلی این اشتباه کمنکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب میباشد:
Insp: مبلغ نسیه
Tvam: مجموع مالیات بر ارزش افزوده
todam: مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی
tbill: مجموع صورتحساب
cap = tbill – todam – tvam – insp
به این معنی است که فیلد مبلغ نسیه (فیلد insp) اشتباه محاسبه شدهاست.
معمولا دلیل اصلی این اشتباه کم نکردن مقادیر مالیات از مجموع صورتحساب میباشد.
Cap: مبلغ پرداختی نقدی
Tvam: مجموع مالیات بر ارزش افزوده
Todam: مجموع سایر مالیات، عوارض و وجوه قانونی
tbill: مجموع صورتحساب
insp = tbill – todam – tvam – cap