مودی(خریدار) برای ثبت پرداختهای انجام شده در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه یا نقد/ نسیه) باشد، میتواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت اطلاعیه پرداخت نسیه” کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت اطلاعات پرداخت توسط خریدار، اطلاعات پرداخت خرید برای فروشنده جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده میشود. با تایید اطلاعات پرداخت توسط فروشنده، وضعیت اطلاعات پرداخت نسیه توسط خریدار در جزئیات صورتحساب “تایید شده” نمایش داده میشود. همچنین درصورتی که اطلاعیه پرداخت ثبتشده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، خریدار میتواند نسبت به «ابطال» اطلاعیه پرداخت اقدام نماید.
مودی(فروشنده) برای ثبت پرداختهای انجام شده در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی نوع اول که روش تسویه آن (نسیه و یا نقد/ نسیه) باشد، میتواند در جزئیات صورتحساب در قسمت جدول پرداخت بر روی گزینه “ثبت پرداخت جدید” کلیک نموده و اطلاعات پرداختهای انجام شده را ثبت نماید. پس از ثبت پرداخت توسط فروشنده، اطلاعات پرداخت برای خریدار جهت اقدام لازم (تایید و یا رد) نمایش داده میشود. همچنین درصورتی که پرداخت ثبتشده در وضعیت «در انتظار واکنش»، «رد» و یا «عدم امکان واکنش» باشد، فروشنده میتواند نسبت به «ابطال» پرداخت اقدام نماید.
بیانگر اقداماتی است که هر یک از طرفین معامله انجام میدهند و نیازمند واکنش طرف دوم صورتحساب میباشد. این اقدامات عبارتند از: ثبت پرداخت، ثبت اطلاعیه پرداخت و انتقال حقالعملکاری.
بله؛ درصورت استفاده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه و تایید صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه ظرف مهلت مقرر ۳۰ روزه و یا تایید سیستمی، با رعایت سقف حدمجاز فروش فروشنده در هنگام صدور صورتحساب و نسبت به میزان مبلغ پرداختی ثبتشده در کارپوشه، اعتبار مالیاتی برای خریدار لحاظ میگردد.
خیر؛ درصورت ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان و درصورت عدم واکنش در مهلت مقرر ۳۰ روزه، صورتحساب تایید سیستمی شده و در این صورت امکان رد صورتحساب توسط خریدار وجود ندارد. لیکن خریدار میتواند درصورت نیاز از فروشنده درخواست نماید تا نسبت به اصلاح/ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید.
گرفتن کد مرجع یا به طور دقیق number reference دلیل بر صحیح بودن صورتحساب الکترونیکی و درج آن در کارپوشه برای فروشنده و خریدار نیست. مودی پس از صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان میبایست number reference و یا uid صورتحساب الکترونیکی ارسالی را استعلام بگیرد. پاسخ استعلام میتواند دارای سه وضعیت (failed/success) و یا (in-progress ) باشد.
Successبه معنای درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه است.
in-progress به معنای اینکه صورتحساب الکترونیکی در صف پردازش و اعتبارسنجی و ذخیرهسازی بوده و به زودی پردازش خواهد شد.
صورتحساب دارای وضعیت failed یعنی قواعد مربوط به صدور و ثبت صورتحساب الکترونیکی را رعایت نکرده است. درصورت failed شدن صورتحساب در فیلد data پاسخ استعلام، شرح خطاها بازگردانده میشود. در این صورت مودی میبایست پس از رفع خطاهای موجود، مجددا نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان اقدام نماید.
برخی از صورتحسابهایی که برای ثبت به سامانه مودیان ارسال شده، به دلایل مختلف در وضعیت in-progress قرار میگیرد و مودیان/ شرکت معتمد ارائهکننده خدمات مالیاتی در این وضعیت مجددا نسبت به ثبت صورتحساب الکترونیکی مذکور با شماره منحصربهفرد مالیاتی جدید در سامانه مودیان اقدام مینمایند. با عنایت به اینکه شماره منحصربهفرد مالیاتی درج شده در این صورتحسابها متفاوت میباشد؛ لذا از نظر سامانه مودیان صورتحساب جدید بوده و در کارپوشه درج میگردد. درصورت بروز چنین حالتی صادرکننده صورتحساب میبایست جهت حذف صورتحسابهای تکراری، نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی اقدام نماید.
وفق مقررات ماده (۷) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، صورتحسابهای الکترونیکی ثبتشده در سامانه مودیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (۱۶۹) قانون مالیاتهای مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت.
در صورتحساب الکترونیکی نوع اول، مبالغ پیشپرداخت به عنوان مبلغ نقدی درصورتحساب الکترونیکی ثبت میشود.
مودی میبایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکتهای معتمد ارائهکننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیرشدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (۱۲) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسابهای صادره به سازمان اقدام نماید.
مودی میبایست مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مودیان یا به هر طریق دیگری که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید، حسب مورد به سازمان مذکور یا شرکتهای معتمد ارائهکننده خدمات مالیاتی اعلام نموده و تا زمان امکانپذیرشدن صدور صورتحساب الکترونیکی، مطابق دستورالعمل موضوع ماده (۱۲) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، نسبت به ثبت و ارسال صورتحسابهای صادره به سازمان اقدام نماید.
درصورتی که فروشنده صورتحساب الکترونیکی را در بازه زمانی قانونی و مطابق قواعد صدور صورتحساب الکترونیکی صادر نماید، لیکن خریدار صورتحساب الکترونیکی را رد نماید، مادامی که فروشنده نسبت به ابطال صورتحساب الکترونیکی اقدام ننماید، از لحاظ سیستمی به عنوان فروش تلقی میشود. لازم به ذکر است که از این بابت فروشنده مشمول جرایم عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی نمیگردد و همچنین به خریدار هم اعتباری تعلق نخواهد گرفت.