پنج برابر فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت گردیده به عنوان حد مجاز اولیه در کارپوشه مودی بارگذاری شده و قابل نمایش است. درصورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود، به نسبت آن میزان از مالیات پرداختشده، پنج برابر حد مجاز فروش محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود. برای مودیان واحدهای جدیدالتاسیس، واحدهای فاقد سابقه مالیاتی و یا مودیانی که فروش اظهارشده دوره مشابه سال قبل آنان که مالیات آن را به سازمان پرداخت یا ترتیب پرداخت نموده و این فروش ابرازی کمتر از معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیاتهای مستقیم باشد؛ نیز ۵ برابر معافیت سالانه موضوع ماده (۱۰۱) قانون فوق الذکر محاسبه و در کارپوشه نمایش داده میشود.
درصورت فعال بودن کارپوشه مودی و دارا بودن شرایط لازم برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده، اگر فروشنده صورتحساب الکترونیکی نوع اول با الگوی مربوطه را صادر نماید و صورتحساب صادره مورد تایید طرف دوم معامله که مودی مالیاتی است باشد، آن صورتحساب حاوی اعتبار مالیاتی خواهد بود.
مودی از دو طریق میتواند حد مجاز فروش خود را افزایش دهد:
الف) افزایش حد مجاز فروش از طریق پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل:
درصورتی که مودی تمام یا قسمتی از بدهی مالیات بر ارزش افزوده دوره مشابه سال قبل را پرداخت نکرده یا نسبت به ترتیب پرداخت آن اقدام ننموده باشد، میتواند با پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره مزبور از افزایش حد مجاز فروش مندرج در ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان حداکثر تا مبلغ فروش ابرازی بهرهمند شود. در این صورت اداره امور مالیاتی میبایست مبلغ پرداخت یا ترتیب پرداخت دادهشده را حداکثر ظرف همان روز از طریق اداره کل امور مالیاتی ذیربط به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام نماید تا نسبت به افزایش حد مجاز فروش تا سقف مشخص شده در ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام شود. درصورتی که پرونده دوره مشابه سال قبل مودی پیش از درخواست افزایش حد مجاز فروش، مورد رسیدگی قرار گرفته و به قطعیت رسیده باشد و دراثر آن اعتبار مالیاتی قطعیشده کمتر از اعتبار مالیاتی ابرازی مودی باشد، مبلغ پرداخت یا ترتیب پرداخت دادهشده بدهی جهت افزایش حد مجاز فروش تا سقف مشخصشده در ماده (۶) قانون پس از کسر مابه التفاوت اعتبار مالیاتی قطعی شده و اعتبار مالیاتی ابرازی پرداختنشده میبایست به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام شود.
ب) افزایش حد مجاز فروش ازطریق پرداخت مالیات و عوارض متعلقه یا ارائه تضمین:
درصورت درخواست مودی برای افزایش حد مجاز فروش از این طریق، مودی موظف به پرداخت مالیات و عوارض فروش یا ارائه تضمین متناسب با میزان افزایش حد مجاز فروش درخواستی ملحوظ نظر قرار دادن نرخ مالیات بر ارزش افزوده هستند. درصورت پرداخت مالیات و عوارض متعلق حد مجاز فروش متناسب با نرخ مالیات و عوارض فروش تا سقف مالیات و عوارض فروش پرداختی به صورت سیستمی افزایش مییابد. درصورت ارائه تضمین توسط مودی از قبیل سپرده بانکی ضمانت نامه بانکی، وثیقه ملکی یا چک صیادی (بنفش رنگ)، ادارات امور مالیاتی موظفند نسبت به دریافت هر یک از تضامین یاد شده معادل مالیات و عوارض متعلق اقدام و مراتب را حداکثر ظرف همان روز از طریق اداره کل امور مالیاتی ذیربط جهت افزایش حد مجاز فروش متناسب با نرخ مالیات و عوارض فروش تا سقف مالیات و عوارض فروش تضمینی، به معاونت فناوریهای مالیاتی اعلام نمایند. سررسید تضامین موضوع این بند، حداکثر تا پایان مهلت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به همان دوره مالیاتی هستند که پس از تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده پرداخت یا ترتیب پرداخت ظرف مهلت مقرر قانونی، تضامین دریافتی به مودی مسترد خواهد شد. در غیر این صورت نسبت به وصول بدهی مالیات و عوارض ارزش افزوده از محل تضامین مربوطه اقدام خواهد شد. درصورت درخواست افزایش حد مجاز فروش از هر یک از روشهای مذکور توسط مودی، ادارات امور مالیاتی مکلف به تکمیل فرم پیوست و ارسال آن به ادارات کل امور مالیاتی ذیربط جهت اعلام به معاونت فناوریهای مالیاتی میباشند. شایان ذکر است پس از برقراری تمهیدات سیستمی پیشبینی شده، در این دستورالعمل به صورت غیردستی و برخط انجام خواهد شد.
اعتبار مالیاتی قابل پذیرش برای خریداران، اعتبار منعکس شده در سامانه مودیان بوده و چنانچه فروشنده صورتحسابی را با عدم رعایت حد مجاز فروش صادر نماید، واکنش خریدار میتواند دو حالت داشته باشد؛ خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را “تایید” مینماید و یا “تایید سیستمی” میگردد که حسب ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اعتباری برای خریدار لحاظ نخواهد شد. اگر خریدار صورتحساب الکترونیکی صادره را “رد” کند، صورتحساب الکترونیکی برای فروشنده نقدی تلقی شده و مالیات آن از فروشنده مطالبه میگردد و اعتباری هم برای خریدار لحاظ نمیگردد. در این صورت فروشنده میبایست پس از افزایش حد مجازفروش، نسبت به صدور صورتحساب اصلاحی و با رعایت مقررات حد مجاز ماده (۶) قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان اقدام نماید.
درخصوص فروشهای نقدی/ نسیه و یا نسیهی کالاها و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده، محاسبه حد مجاز فروش صرفا برای مبالغ نسیه، در دورههایی که مبالغ آن پرداخت و به تایید طرفین رسیده باشد، لحاظ خواهد شد.
فروش کالاها و ارائه خدمات صادراتی مشمول مالیات و عوارض ارزش افزوده، با عنایت به اینکه برای خریدار اعتبار ایجاد نمیکند، در محاسبات حد مجاز فروش هم لحاظ نمیشود. در خصوص صورتحسابهای الکترونیکی با الگوی صادرات، اگر این صورتحسابها پس از اعتبارسنجی با اظهارنامه گمرکی موردتایید سامانه نباشند (عدم مطابقت با اظهارنامه گمرک) به عنوان صورتحساب نوع دوم با الگوی فروش در نظر گرفته شده و حد مجاز فروش آن اعمال خواهد شد.
مؤدیان حقوقی (مدیرعامل/ مدیر تصفیه) و مؤدیان حقیقی (انفرادی، نماینده اصلی پروندههای مشارکتی) میتوانند افرادی را در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به آدرس my.tax.gov.ir با کدملی خود ثبتنام نمایند و به عنوان کاربر فرعی برای ورود به کارپوشه مربوطه تعریف و برای آنها سطح دسترسی تعیین نمایند. کاربر فرعی با ورود به کارپوشه میتواند لیست پرونده/پروندههای مالیاتی تخصیصدادهشده به خود را مشاهده و با انتخاب هر پرونده وارد کارپوشه آن شده و براساس سطح دسترسی تعریفشده اقدامات لازم را انجام دهد. جزییات آن در سند “راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان” در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir دربخش پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، گزینه آییننامهها و دستورالعملها و نرمافزارهای مرتبط قابل بهرهبرداری میباشد.
درصورتی که فروشنده از صورتحساب الکترونیکی نوع اول استفاده نماید و خریدار مصرفکننده نهایی نبوده و دارای کارپوشه فعال باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی پس از درج صورتحساب به صورت خودکار در کارپوشه خریدار، حداکثر تا۳۰ روز وجود دارد. درصورت عدم واکنش خریدار تا موعد مقرر، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید میگردد.
ورود از طریق my.tax.gov.ir و یا tp.tax.gov.ir ؛ وارد نمودن نام کاربری و رمز عبور و انجام عملیات احراز هویت.
امکان غیرفعالسازی پرونده مالیاتی برای مودیان، به صورت سیستمی از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my.tax.gov.ir دربخش “پروندههای درآمد” و با انتخاب گزینه “جزییات” ایجاد گردیده است. لذا مودیان درصورت عدم فعالیت میتوانند از طریق آدرس مذکور، غیرفعالسازی پرونده مربوطه را انجام دهند.
بطورکلی صورتحسابهای خرید دارای وضعیتهای زیر میباشند:
در انتظار واکنش: درصورتی که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده باشد و ۳۰ روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه نگذشته باشد.
تایید شده: درصورتی که مؤدی صورتحساب را تایید کرده باشد.
رد شده: در صورتی که مؤدی صورتحساب را در فرجه زمانی قانونی رد کرده باشد.
تایید سیستمی: در صورتی که مؤدی به صورتحساب واکنش نشان نداده باشد، پس از گذشت ۳۰ روز از زمان درج صورتحساب در کارپوشه، صورتحساب تایید سیستمی میگردد.
عدمنیاز به واکنش: صورتحسابهایی که برای مصرفکننده نهایی صادر میشود (نوع۲ و نوع۳).
عدمامکان واکنش: صورتحسابهایی که در زمان صدور، وضعیت کارپوشه خریدار آنها غیرمجاز (موقت یا دائم) باشد و ۳۰ روز از تاریخ صدور آنها گذشته باشد.
ابطال شده: درصورت صدور صورتحساب الکترونیکی ارجاعی، مرجع همان صورتحساب ابطال شده تلقی میگردد.
با ثبت درخواست ویرایش در سامانه ثبتنام الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور توسط مؤدی، پرونده مالیاتی مؤدی از مرحله نهایی و تاییدشده (گام ۴) خارج و وارد مرحله ویرایش و عدمتایید اطلاعات (گام ۳) شده؛ درنتیجه کارپوشه مؤدی تغییر وضعیت داده و از فعال به غیرمجاز موقت تغییر مینماید. همچنین تمامی شناسه یکتاهای حافظه مالیاتی، غیرفعال و امکان دریافت و بارگذاری صورتحساب فروش در سامانه مؤدیان برای کارپوشه آن پرونده وجود نخواهد داشت.